Apel o ostrożność w leczeniu arytmii serca

FARMAKOTERAPIA

Autor: Robert Gontarek/rynekaptek.pl   03-02-2011, 07:36

Apel o ostrożność w leczeniu arytmii serca

Pacjenci przyjmujący przeciwarytmiczny dronedaron narażeni są na występowanie rzadkich, ale poważnych uszkodzeń wątroby.

Leczenie może okazać się nieskuteczne i wymagać transplantacji organu, jak stało się w dwóch przypadkach stosowania leku o handlowej nazwie multaq – ostrzega amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA).

Dronedaron jest środkiem leczącym zaburzenia pracy serca u pacjentów z wykrytym w ciągu ostatniego półrocza migotaniem lub trzepotaniem przedsionków i skutecznie redukuje potrzebę hospitalizacji tych osób.

W okresie od lipca 2009, czyli od momentu dopuszczenia do obrotu, do października 2010 w USA wypisano blisko pół miliona recept, zrealizowanych następnie przez 147 tys. pacjentów.

Dopuszczenie dronedaronu do obrotu nastąpiło w zgodzie z realizowanym przez FDA programem REMS (Risk Evaluation and Mitigation Strategy) czyli strategią oceny i minimalizacji ryzyka, podwyższającą bezpieczeństwo przyjmowania leku.

Chodziło o to, by zapobiec stosowaniu leku u pacjentów z ciężką niewydolnością serca lub po hospitalizacji. Jak wykazało jedno z badań, u osób takich aż dwukrotnie wzrasta ryzyko zgonu.

Najnowsze ostrzeżenie ze strony FDA nastąpiło po tym, jak agencja otrzymała kilka raportów na temat uszkodzenia komórek wątroby i niewydolności narządu u pacjentów leczonych dronedaronem.

W dwóch przypadkach ostrej niewydolności (u kobiet ze średnią wieku 70 lat, przyjmujących lek od 4 do 6 miesięcy) zaszła konieczność wykonania przeszczepu.

Źródło: FDA
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH