Aspiryna zwiększa ryzyko krwawienia z żołądka

FARMAKOTERAPIA

Autor: senior.pl/rynekaptek.pl   17-03-2011, 07:46

Już niewielkie dawki aspiryny mogą wiązać się z zagrożeniem krwawienia z żołądka - informują naukowcy na portalu Circulation.

Uczeni uspakajają, że dla większości pacjentów zażywających aspirynę jako środek wtórnej prewencji zawałów serca i udarów mózgu ryzyko krwawienia nigdy nie jest tak wysokie, by przewyższało korzyści wynikające z przyjmowania leku.

Jak wynika jednak z nowego badania hiszpańskiego Centrum Badań Farmakoepidemiologicznych w Madrycie, w przypadku ludzi, którzy nie doświadczyli wcześniej problemów z sercem, zagrożenie należy brać pod uwagę szerzej. Wówczas zażywanie aspiryny, szczególnie wraz z przyjmowaniem innych leków wzmagających ryzyko krwawienia, może być groźne.

Autorzy badań obliczyli, że jeśli tysiąc osób przyjmuje jednocześnie aspirynę i klopidogrel, to jedna na trzy z nich doświadcza krwawienia z żołądka przynajmniej raz w roku. Jednocześnie uczeni oszacowali, że w grupie tysiąca badanych, z których żaden nie zażywa tych leków, krwawienie z żołądka dotyczy pięciu do dziesięciu osób.

Ponadto pacjenci przyjmujący aspirynę wraz z innymi lekami, w tym środkami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi, takimi jak ibuprofen oraz lekami przeciwzakrzepowymi, takimi jak warfaryna, mieli większe ryzyko krwawienia niż zażywający jedynie aspirynę.


Więcej: http://www.leki.senior.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH