Badacze odkryli nową szkodliwą bakterię w ślinie człowieka

Autor: PAP Nauka w Polsce/ rynekaptek.pl   27-06-2016, 10:42

Badacze odkryli nową szkodliwą bakterię w ślinie człowieka

Pasożytnicza bakteria, która zakaża inne bakterie i może sprawiać, że stają się bardziej szkodliwe dla człowieka została odkryta w ludzkiej ślinie.

Jak za ''New Scientist'' podaje serwis Nauka w Polsce, jedyną znaną dotychczas bakterią zdolną do zakażania innych bakterii była ''drapieżna'', wolno żyjąca Bdellovibrio. Nowy, pasożytniczy gatunek ma tylko 700 genów (zwykle u mikroorganizmów są ich tysiące) i jest całkowicie zależny od swojego gospodarza, ponieważ w odróżnieniu od wszystkich znanych bakterii nie potrafi syntetyzować niezbędnych do wywarzania białek aminokwasów.

Odkrycia dokonał zespół Jeffa Mc Leana z University of Washington School of Dentistry w Seattle podczas analizowania materiału genetycznego szczepów bakterii obecnych w próbkach ludzkiej śliny. Naukowcy zwrócili uwagę na tajemniczy, niezidentyfikowany fragment DNA. Inni badacze natrafiali na podobną sekwencję już wcześniej, ale nie było wiadomo, do jakiego organizmu należy.

Dopiero McLean i jego koledzy wykazali, że chodzi o miniaturową bakterię żyjącą na powierzchni komórek innego gatunku - Actinomyces odontolyticus – i pobierającą od gospodarza substancje pokarmowe. Jednak po pewnym czasie Actinomyces zostają zaatakowane i zabite przez agresywnego mikroba - w błonie komórkowej gospodarza dosłownie powstają dziury.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl