Badania: bakterie zawarte w jogurcie łagodzą objawy depresji?

Autor: PAP/rynekaptek.pl   15-03-2017, 13:29

Badania: bakterie zawarte w jogurcie łagodzą objawy depresji? Bakterie Lactobacillus - probiotyczny składnik jogurtu, łagodzi objawy depresji?

Dodawane do jogurtów bakterie z rodzaju Lactobacillus minimalizują symptomy depresji u myszy - wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Virginia (USA).

Związek pomiędzy zawartością mikrobiomu jelitowego a nastrojem od jakiegoś czasu budzi duże zainteresowanie wśród badaczy. Obecnie specjaliści z Wydziału Medycznego Uniwersytetu Virginia w Charlottesville wykazali, że uzupełnienie niedoborów bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus sprzyja poprawie funkcjonowania u zwierząt cierpiących na depresję. Rezultaty badania opublikowano w czasopiśmie Scientific Reports.

Naukowcy wystawiali myszy na działanie silnego stresu, który prowokował u nich wystąpienie objawów depresji. Zauważyli, że symptomy choroby wiązały się ze zmniejszeniem ilości bakterii Lactobacillus w układzie pokarmowym. Badacze zaczęli karmić gryzonie pożywieniem zawierającym brakujące bakterie. Spowodowało to prawie całkowite ustąpienie objawów depresji.

Dalsze analizy pokazały, że bakterie Lactobacillus wpływały na metabolizm kinureniny - organicznego związku chemicznego, który może powodować rozwój zaburzeń afektywnych. Niedobór mikroorganizmów sprzyjał podniesieniu poziomu kinureniny i wywoływał symptomy depresji. Uzupełnienie niedoboru wywoływało efekt odwrotny - zanikanie objawów.

W przyszłości naukowcy chcą sprawdzić, czy bakterie Lactobacillus - probiotyczny składnik jogurtu - w podobny sposób działają na ludzi.

- Tego typu badania dają nadzieję, że nie będzie trzeba stosować skomplikowanych leków i martwić się ich efektami ubocznymi, bo wystarczy dokonanie drobnych modyfikacji w obrębie mikrobiomu. Byłoby wspaniałe, gdyby dzięki zmianie diety była możliwa poprawa stanu zdrowia i nastroju - komentuje koordynator badania Alban Gaultier.