Badania: "łatanie" DNA pomoże w leczeniu nowotworów?

Autor: rp.pl/rynekaptek.pl   07-02-2017, 10:05

Badania: "łatanie" DNA pomoże w leczeniu nowotworów? W procesie „łatania” DNA, naukowcy szczególnie skupiają się nad badanem kompleksu białkowego Mre1.

Badacze z Uniwersytetu Wrocławskiego wzięli na warsztat jeden z mechanizmów odpowiadających za łatanie DNA – kompleks białkowy Mre11. Artykuł o tym opublikowali na łamach „Nature Structural & Molecular Biology".

W Zakładzie Chemii Biologicznej Uniwersytetu Wrocławskiego trwają prace nad procesem scalania DNA rozrywanego promieniowaniem słonecznym i substancjami chemicznymi - czytamy na stronie "Rz".

Kompleks ten ma bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie – zszywa DNA, gdy nastąpi pęknięcie w obu jego niciach naraz. Jest to taki rodzaj uszkodzenia DNA, który może prowadzić do najpoważniejszych dla komórek konsekwencji, na przykład mutacji, nowotworów czy nawet śmierci komórki.

Jeśli naukowcy lepiej poznają strukturę kompleksu, będą mogli projektować farmaceutyki, które wspomogą scalanie rozerwanych elementów.

W przyszłości badania nad elementami scalającymi DNA zostaną wykorzystane w pracach nad nowymi terapiami antynowotworowymi.

Więcej: www.rp.pl