Badania nad bezpieczeństwem stosowania leków gastrotoksycznych

FARMAKOTERAPIA

Autor: ptkardio.pl/rynekaptek.pl   30-03-2011, 12:57

Ryzyko krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego związane ze stosowaniem kwasu acetylosalicylowego w monoterapii oraz w skojarzeniu z klopidogrelem i innymi lekami.

Terapia przeciwpłytkowa kwasem acetylosalicylowym (ASA) w dawce 75–325 mg/d. i klopidogrelem w monoterapii lub jako złożone leczenie przeciwpłytkowe stanowią standard w prewencji wtórnej choroby wieńcowej, obniżając ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych.

Współczesne standardy zalecają stosowanie złożonej terapii przeciwpłytkowej do roku po ostrym zespole wieńcowym. Liczne dane pochodzące z badań klinicznych wskazują, że zarówno monoterapia ASA lub klopidogrelem, jak i terapia złożona istotnie zwiększają ryzyko krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego (GOPP).

Wiadomo, że inne leki często dodawane do standardowej terapii przeciwpłytkowej, takie jak niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), doustne antykoagulanty (DAK) czy kortykosteroidy również zwiększają ryzyko krwawień z GOPP.

Celem badania była ocena ryzyka krwawienia z GOPP wśród pacjentów stosujących ASA lub klopidogrel (monoterapia lub leczenie złożone) oraz jednoczesnego stosowania innych leków o znanym profilu gastrotoksycznym.

Dane dotyczące obserwowanej grupy dostarczono z brytyjskiej bazy lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej The Health Improvement Network (THIN). Anonimowe dane ponad 3 mln pacjentów w bazie THIN były aktualizowane przez lekarzy prowadzących.

W omawianym badaniu przeprowadzonym w dużej populacji pacjentów w Wielkiej Brytanii w warunkach podstawowej opieki zdrowotnej wykazano, że zarówno stosowanie ASA, jak i klopidogrelu w monoterapii, niezależnie od czasu trwania terapii, wiąże się z podwyższonym ryzykiem krwawienia z GOPP w stosunku do grupy kontrolnej. Nie wykazano przewagi żadnej z powyższych grup leków w odniesieniu do ryzyka krwawienia z GOPP. Skojarzenie ASA i klopidogrelu zwiększało (2,4–5,8-krotnie) to ryzyko.

Dane z omawianego badania wskazują na bezpieczeństwo stosowania statyn w skojarzeniu z ASA, co potwierdza wyniki wcześniejszych obserwacji klinicznych. Powyższe badanie potwierdza zwiększone ryzyko krwawienia z GOPP w trakcie monoterapii ASA lub klopidogrelem (prawie 2-krotny wzrost ryzyka względnego).

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH