Badania: odkryto związek między bakteriami z jamy ustnej a chorobami jelit

Autor: PAP/rynekaptek.pl   23-10-2017, 14:19

Badania: odkryto związek między bakteriami z jamy ustnej a chorobami jelit Bakterie z jamy ustnej przyczyniają się do chorób jelita grubego

Naukowcy z Chin odkryli, że niektóre z bakterii obecnych w jamie ustnej mogą powodować choroby jelita grubego u osób z predyspozycjami genetycznymi - badania opublikowało pismo "Science".

Choroby jelit, takie jak zespół jelita drażliwego, wrzodziejące zapalenie jelit czy choroba Leśniowskiego-Crohna, w znaczący sposób obniżają jakość życia i mogą prowadzić do zgonu.

Naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk Medycznych badali wpływ bakterii obecnych w jamie ustnej człowieka na jelita myszy. Próbki śliny pobrane od pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna wprowadzono do jelit myszy ze sterylnym mikrobiomem jelitowym. U gryzoni wystąpił wówczas stan zapalny, którego przyczyną okazała się bakteria Klebsiella pneumoniae, występująca często w jamie ustnej.

Podczas kolejnego eksperymentu bakterie wprowadzono do jelit zdrowych gryzoni. Wówczas nie wystąpiły żadne problemy. Po podaniu myszom antybiotyków, na które bakteria Klebsiella pneumoniae nie reaguje spowodowało jednak wystąpienie stanu zapalnego jelita przy ponownym wprowadzeniu bakterii. Podobne rezultaty uzyskano podczas eksperymentów z wykorzystaniem próbek śliny pobranych od pacjentów z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego.

Zależnością pomiędzy bakteriami z jamy ustnej a stanem zapalnym jelit naukowcy zainteresowali się, gdy podczas badań stolca pacjentów z chorobami jelita grubego odnotowano wysoki poziom bakterii charakterystycznych dla jamy ustnej. Autorzy podkreślają jednak, że dokładne poznanie tej zależności będzie wymagało przeprowadzenia jeszcze wielu badań. Zasadnym może okazać się włączenie do leczenia chorób jelita grubego środków odkażających jamę ustną.