Badanie: jakość materiału genetycznego zależna od długości snu

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   17-10-2017, 15:09

Badanie: jakość materiału genetycznego zależna od długości snu Mężczyźni, którzy przesypiali w nocy ponad 9 godzin, albo mniej niż 6,5 godziny, mieli znacznie wyższy odsetek plemników z niedojrzałą chromatyną

Za krótki lub za długi sen negatywnie wpływa na jakość materiału genetycznego plemników - wynika z badania, które publikuje pismo „Journal of Sleep Research”.

Jak komentuje współautor pracy dr Jia Cao z Trzeciego Wojskowego Uniwersytetu Medycznego w Chongqing w Chinach, jest to kolejne odkrycie jego zespołu, które dowodzi, że zarówno za długi, jak i za krótki sen mają negatywny wpływ na jakość spermy.

Wcześniej naukowcy ci wykazali, że długość snu jest związana z objętością ejakulatu oraz z liczbą plemników w nim zawartych. Parametry te były najlepsze u panów, którzy przesypiali od 7 do 7,5 godzin. U śpiących dłużej lub krócej pogarszały się.

Swoje najnowsze badania zespół dr. Jia Cao przeprowadził na próbkach nasienia pobranego od 796 młodych mężczyzn w latach 2013-2015. Sprawdzano strukturę chromatyny plemników. Chromatyna jest substancją, w skład której wchodzi materiał genetyczny (DNA) oraz białka, przede wszystkim histony. Z chromatyny, bardzo silnie upakowanej, zbudowane są chromosomy.

Okazało się, że mężczyźni, którzy przesypiali w nocy ponad 9 godzin, albo mniej niż 6,5 godziny, mieli znacznie wyższy odsetek plemników z niedojrzałą chromatyną (określany na podstawie wskaźnika HDS) w porównaniu z mężczyznami, którzy spali od 7 do 7,5 godziny.

Nie odnotowano natomiast związku między długością snu a odsetkiem plemników z uszkodzonym DNA (mierzonym na podstawie indeksu DFI, czyli fragmentacji DNA). Nie wpływała ona również na wyniki tzw. testu kometowego, który jest stosowany do identyfikacji niestabilności chromosomów.

Dr Jia Cao podkreśla, że niezbędne są kolejne badania, które pozwolą zweryfikować zależność zaobserwowaną przez jego zespół i ewentualnie sprawdzić odpowiedzialny za nią mechanizm.

CZYTAJ TAKŻE