Bakterie obecne w śluzie szyjkowym mogą uwięzić wirusa HIV

Autor: Focus/ rynekaptek.pl   15-10-2015, 08:47

Bakterie obecne w śluzie szyjkowym mogą uwięzić wirusa HIV   Śluz szyjki macicy może pomóc w walce z HIV

Naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej odkryli, że bakterie Lactobacillus crispatus zawarte w śludzie szyjki macicy mogą skutecznie zwiększyć zdolność organizmu do obrony przed wirusem niedoboru HIV.

W tym celu przeanalizowali próbki wydzieliny śluzowej u 31 kobiet w wieku reprodukcyjnym. Porównali próbki wydzieliny śluzowej pod względem różnych parametrów – odczynu pH, zawartości kwasu mlekowego, czy punktów w skali Nugenta (skali mierzącej ryzyko zakażenia waginozą bakteryjną).

Zaobserwowali, że niezależnie od tych czynników, niektóre rodzaje śluzu stanowiły szczególnie solidną barierę dla cząsteczek wirusa HIV, a inne nie. Jedyna różnica między nimi polegała na stężeniu kwasu D-mlekowego, którego ludzie nie są w stanie samodzielnie wytworzyć - informuje Focus.

Okazało się, że za wysokie stężenie kwasu D-mlekowego w śluzie szyjkowym o dużej zdolności do obrony przed wirusem HIV odpowiadały bakterie Lactobacillus crispatus. Inne rodzaje śluzu posiadały mniej kwasu D-mlekowego i inny skład bakteryjny – dużo bakterii z gatunkuLactobacillus iners lub Gardenerella vaginalis - co sprawiało, że były mniej skuteczne w wychwytywaniu wirusa HIV, a jednocześnie bardziej podatne na rozwój bakteryjnego zapalenia pochwy.

Naukowcy mają nadzieję, że dzięki odkryciu można byłoby wzmocnić u kobiet obronnę właściwości śluzu szyjkowego i zwiększyć ich ochronę przed chorobami przenoszonymi drogą płciową.