Dieta śródziemnomorska – idealna dla kobiet

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP Life/ rynekaptek.pl   25-09-2018, 15:27

Dieta śródziemnomorska – idealna dla kobiet Typowa dieta śródziemnomorska zawiera dużo warzyw, owoców, fasoli, nasion, oliwy z oliwek i produktów zbożowych (fot. archiwum)

Kombinacja warzyw, owoców i ryb to, jak przekonują eksperci, jeden z najzdrowszych jadłospisów. Okazuje się, że dieta śródziemnomorska polecana jest szczególnie kobietom, gdyż jej stosowanie istotnie zmniejsza u nich ryzyko udaru mózgu.

Od kilku lat szczególnym zainteresowaniem cieszy się dieta śródziemnomorska, uznawana przez lekarzy i dietetyków za jeden z najzdrowszych systemów żywieniowych. W ramach różnorakich badań naukowcy przyglądali się korzyściom płynącym z diety bazującej na warzywach, owocach i rybach, dowodząc m.in., że przestrzeganie jej na co dzień może zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Jak dotąd nie poddano jednak szczegółowym analizom, w jaki sposób jadłospis ten może wpłynąć na ogólne samopoczucie kobiet i mężczyzn. Aż do teraz. Badania przeprowadzone niedawno przez uczonych z University of East Anglia wykazały, że kobiety, które sięgają głównie po produkty popularne w takich krajach, jak Włochy czy Hiszpania, rzadziej niż stosujący podobną dietę mężczyźni doświadczają w przyszłości udaru.

Zgodnie z wynikami badania opublikowanymi w czasopiśmie "American Heart Association", panie w wieku 40 lat lub starsze mogą istotnie zmniejszyć ryzyko udaru mózgu - bo aż o ponad 20 proc. - jeśli przestrzegają diety śródziemnomorskiej. Ailsa Welch, jedna z autorek badania, wyjaśnia, że aby kobiety mogły zredukować owo ryzyko, muszą wiernie podążać za wytycznymi diety, a nie po prostu oddzielnie jeść różne jej składniki.

Dieta śródziemnomorska inspirowana jest potrawami powszechnie spożywanymi przez mieszkańców Hiszpanii, Włoch i Grecji. Składa się z różnych owoców i warzyw, dużej ilości ryb, umiarkowanej ilości produktów mlecznych i niewielkiej ilości mięsa pochodzącego od zwierząt innych niż ryby. Poszczególne pokarmy, które składają się na dietę śródziemnomorską, mogą się różnić w zależności od kultury i pochodzenia etnicznego.

- Typowa dieta śródziemnomorska zawiera dużo warzyw, owoców, fasoli, nasion, oliwy z oliwek i produktów zbożowych, na przykład pełnoziarnistego pieczywa, makaronu i brązowego ryżu - tłumaczy z rozmowie BBC Good Food Victoria Taylor, dietetyk w British Heart Foundation.

Sekretem zbawiennego wpływu tej diety jest kompilacja błonnika, witamin i zdrowych tłuszczów, które dostarczają organizmowi wystarczającej ilości paliwa. - Połączenie wszystkich tych elementów niewątpliwie przyniesie nam korzyści zdrowotne, ale jednym z kluczowych aspektów jest włączenie do jadłospisu zdrowych tłuszczów - konkluduje ekspertka.

Dieta śródziemnomorska skutecznie obniża ryzyko schorzeń sercowo-naczyniowych, nowotworów i cukrzycy, dlatego też jawi się jako optymalny sposób odżywiania. Dzięki wysokiej zawartości niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników można ją stosować przez całe życie. Choć polecana jest szczególnie kobietom, warto zmienić na nią swój codzienny jadłospis - bez względu na płeć.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH