FK: nie jesteśmy lekomani, to fałszywy mit

FARMAKOTERAPIA

Autor: Wyborcza/rynekaptek.pl   28-12-2015, 08:22

FK: nie jesteśmy lekomani, to fałszywy mit Federacja Konsumentów swoim raportem próbuje obalić mit o lekomanii Polaków

Polacy wydadzą w tym roku blisko 30 mld zł na leki i wyroby farmaceutyczne. Federacja Konsumentów protestuje przeciwko nazywaniu Polaków lekomanami i zwraca uwagę, że polscy konsumenci dość rozsądnie podchodzą do zakupów leków bez recepty.

PharmaExpert ogłosiła, że według jej wyliczeń w tym roku wartość całego rynku farmaceutycznego wzrośnie o ponad 5 proc., do niemal 30 mld zł. Oznacza to, że rocznie kupujemy ok. 700 mln opakowań leków bez recepty, przede wszystkim na ból głowy i przeziębienie. Pod względem konsumpcji leków na głowę zajmujemy szóste miejsce w Europie, za Francją, Niemcami czy Włochami – podaje Wyborcza.

Jak wynika z raportu DNB Bank Polska i firmy doradczej Deloitte, nawet jeśli wartość rynku farmaceutycznego wzrośnie, to będzie to wzrost symboliczny, bo o skromny 1 proc.

Jeżeli pod względem liczby zjadanych leków jesteśmy w czołówce Europy, to jeśli chodzi o wydatki, zamykamy stawkę. Z wynikiem 139 euro jesteśmy trzeci od końca pod względem rocznych wydatków na leki. Oznacza to, że w Polsce z jednej strony leki są tańsze niż u naszych zachodnich sąsiadów, a z drugiej - że kupujemy dużo leków mało innowacyjnych, generycznych, które są po prostu tańsze.

Federacja Konsumentów opublikowała raport "Leki bez recepty". Wynika z niego, że Polacy są w czołówce europejskiej pod względem zakupu leków i samoleczenia. Ale z drugiej strony "polscy konsumenci dość rozsądnie podchodzą do zakupów leków bez recepty”.

Jak wynika z badań, Polacy wcale tak często nie kupują leków. 32,3 proc. robi to raz na miesiąc, 24,8 proc. raz na trzy miesiące, a 22 proc. rzadziej niż raz na trzy miesiące. Tylko 13,7 proc. kupuje je raz na dwa tygodnie i 7,1 proc. raz w tygodniu.

- Moim zdaniem nie jesteśmy lekomanami. To fałszywy mit - mówi wiceprezes Federacji Konsumentów Aleksandra Frączek. - Potrzebne są działania edukacyjne, uświadamiające. Pacjenci powinni mieć dostęp do wiedzy, czy dany lek można łączyć z innymi, czy nie wchodzi w interakcje. Ważny jest kontakt i rozmowa z farmaceutą, bo to z nim najczęściej mają kontakt pacjenci. Częściej niż z lekarzem - dodaje.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH