Genetyczne relacje między cukrzycą a chorobami serca

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   05-09-2017, 15:21

Genetyczne relacje między cukrzycą a chorobami serca Opisane geny biorą udział w różnego rodzaju procesach - w reakcjach immunologicznych, podziałach komórkowych, transporcie cholesterolu czy rozwoju serca

Szeroko zakrojone badania pokazały wspólne dla cukrzycy i choroby wieńcowej czynniki ryzyka na poziomie genów. Naukowcy twierdzą, że odkrycie może doprowadzić do opracowania nowych terapii.

Zespół badaczy z University of Pennsylvania (USA) przeprowadził analizę genów ponad 250 tys. osób pochodzenia europejskiego oraz południowo- i wschodnioazjatyckiego. Na łamach pisma "Nature" naukowcy opisali wyniki pokazujące nieznane dotąd relacje między cukrzycą a chorobami serca.

Badacze wyjaśniają, że cukrzyca typu 2, która na świecie dotyka prawie 400 mln osób jest znanym czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej, jednak istnieją znaczne luki w rozumieniu samego powstawania cukrzycy, jak i jej wpływu na układ krążenia.

Nowe dane mogą po części te luki zapełnić. Autorzy pracy znaleźli najpierw 16 nowych genetycznych czynników ryzyka dla cukrzycy i jeden dla choroby wieńcowej, co może pozwolić na lepsze zrozumienie powstawania obu chorób.

Następnie odkryli relacje między tymi schorzeniami. Okazało się, że większość z miejsc w genomie związanych z zagrożeniem cukrzycą jest także powiązana z ryzykiem choroby wieńcowej.

Dla ośmiu z tych miejsc badacze zdołali określić specyficzne warianty poszczególnych genów wpływające na ryzyko. Siedem z nich zwiększało ryzyko obu chorób, jednak jeden - związany z produkcją białka transportującego cholesterol -okazał się zwiększać ryzyko cukrzycy, ale zmniejszał zagrożenie chorobą wieńcową.

Opisane geny biorą udział w różnego rodzaju procesach - w reakcjach immunologicznych, podziałach komórkowych, transporcie cholesterolu czy rozwoju serca.

Wiedza ta wskazuje na potencjalne cele dla przyszłych terapii. - Identyfikacja wariantów genetycznych związanych zarówno z cukrzycą typu 2, jak i chorobą wieńcową przynosi nowe możliwości obniżenia ryzyka obu zaburzeń za pomocą jednego leku - wyjaśnia jeden z autorów odkrycia prof. Danish Saleheen.

Zależność między zagrożeniem cukrzycą a chorobą wieńcową zachodzi jednak głównie jednostronnie. To znaczy, że geny związane z ryzykiem cukrzycy dużo częściej wpływają na ryzyko choroby serca niż odwrotnie - wyjaśniają badacze.

To kolejna ważna wskazówka dla naukowców pracujących nad lekami. - Korzystając z danych o ludzkiej genetyce powinno być możliwe opracowanie leków przeciw cukrzycy typu-2, które będą neutralne albo korzystne pod względem ryzyka choroby wieńcowej; jednak ważne jest też zidentyfikowanie i unikanie oddziaływania na ścieżki, które zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2, a podnoszą ryzyko choroby wieńcowej - wyjaśnia prof. Saleheen.

Wśród genów odpowiadających za ryzyko obu chorób znajdują się takie, które stanowią cele już istniejących leków. Jeden z nich to icosapent, który obniża poziom cholesterolu. Inny gen jest też badany pod kątem wykorzystania go jako celu dla leków przeciw cukrzycy i chorobom serca.