Głównym posiłkiem powinno być śniadanie, a nie obiad i kolacja

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   25-08-2017, 15:10

Głównym posiłkiem powinno być śniadanie, a nie obiad i kolacja Z obserwacji wynika, że otyłością najmniej zagrożone są osoby, których głównym posiłkiem było śniadanie i jadły jedynie raz lub dwa razy dziennie

Liczą się nie tylko kalorie, również pora spożywania posiłków. Z najnowszych badań wynika, że należy odwrócić piramidę dziennego żywienia, by uniknąć otyłości. Głównym posiłkiem powinno być śniadanie, a nie obiad i kolacja.

W porze lunchu powinien być spożywany tylko lekki posiłek, na kolację można coś przekąsić, a najlepiej byłoby z niej w ogóle zrezygnować. Niekorzystne jest unikanie śniadań.

Wskazują na to badania amerykańskich specjalistów opublikowane przez „Journal of Nutrition”. Przeprowadzono je na grupie 50 tys. dorosłych członków Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, których zwyczaje żywieniowe obserwowano przez siedem lat.

Główna autorka badań, prof. Marie-Pierre St-Onge z Columbia University’s College of Physicians and Surgeons w wypowiedzi dla „New York Times” twierdzi, że zawsze przekonywała, by pierwszy posiłek spożywać wcześnie rano i powstrzymywać się od jedzenia przed pójściem spać.

Z jej obserwacji wynika, że otyłością najmniej zagrożone są osoby, których głównym posiłkiem było śniadanie i jadły jedynie raz lub dwa razy dziennie. Szczupli byli głównie ci, którzy kończyli jedzenie czegokolwiek wczesnym popołudniem, a potem pościli przez 18-19 godzin do kolejnego obfitego śniadania.

Większy ryzyko otyłości jest u tych osób, które nie jedzą śniadania, tymczasem podejrzewa się, że w USA tak postępuje od 20 do 30 proc. ludzi dorosłych.

Jedna z autorek badania dr Hana Kahleova z Loma Linda University School of Public Health w Kalifornii tłumaczy, że organizm człowieka preferuje obfite posiłki przedzielane postem. -Jesteśmy stworzeni do tego, żeby na zmianę ucztować i pościć - podkreśla specjalistka.

Prof. Satchidananda Panda z Salk Institute for Biological Studies w San Diego tłumaczy, że w naszym organizmie insulina najsilniej wydzielana jest rano. Dzięki temu cukier po śniadaniu jest szybciej magazynowany w komórkach, a wolniej wieczorem po zjedzeniu tak samo obfitej kolacji. Z tego powodu pora dnia, w której spożywamy posiłki, jest równie ważna, jak ich zawartość kaloryczna.

Mark P. Mattson z National Institute on Aging twierdzi, że potwierdzają to dwudziestoletnie eksperymenty na zwierzętach, w których porównywano te ze stałym dostępem do jedzenia, z tymi, które między posiłkami miały dłuższe przerwy. Zwierzęta, które pościły w ciągu doby żyły dłużej, a ich mózg mimo starzenia się był w lepszym stanie.

- Wniosek jest taki, że śniadanie należy jeść jak król, lunch jak książę, a kolację jak biedak - doradza dr Kahleova.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.