Istnieje związek między niedoborem niektórych bakterii a depresją?

Autor: wyborcza.pl/rynekaptek.pl   05-02-2019, 14:38

Istnieje związek między niedoborem niektórych bakterii a depresją? Czy występuje związek między mikroorganizmami jelitowymi a zdrowiem psychicznym? (Fot. Archiwum)

Wyniki badań pokazały, że w mikrobiomach osób z depresją brakowało bakterii z rodzajów Coprococcus oraz Dialister, które licznie występowały w mikrobiomach osób zdrowych. Czy oznacza to, że występuje związek między mikroorganizmami jelitowymi a zdrowiem psychicznym?

Naukowcy z Belgii, Holandii i Norwegii sprawdzali, jak skład mikrobiomu jelitowego (kiedyś zwanego florą jelitową) wiąże się z jakością życia i depresją. Przeanalizowano dane przeszło 2 tys. osób badanych w dwóch niezależnych projektach realizowanych w Belgii oraz w Holandii, sprawdzając stan mikrobiomu jelitowego i zdrowie psychiczne badanych. Wyniki opublikowano w piśmie "Nature Microbiology".

Badania pokazały, że w mikrobiomach osób z depresją brakowało bakterii z rodzajów Coprococcus oraz Dialister, które licznie występowały w mikrobiomach osób zdrowych.

Jak mówi współautor publikacji prof. Jeroen Raes z Katolickiego Uniwersytetu w Lowanium w Belgii, związek pomiędzy mikroorganizmami jelitowymi a zdrowiem psychicznym ludzi to kontrowersyjna dziedzina badań, jednak pogląd, że metabolity produkowane przez mikroby mogą wpływać na ludzki mózg jest bardzo ciekawy.

W "Nature Microbiology" uczeni ostrożnie piszą, że ich analiza wykazała tylko korelację pomiędzy niedoborem niektórych bakterii a depresją, a nie związek przyczynowo-skutkowy - który należałoby sprawdzić w badaniach eksperymentalnych.

Więcej: wybocza.pl