Jak rozmawiać z pacjentem, by stosował się do zaleceń

FARMAKOTERAPIA

Autor: LJ/rynekaptek.pl   31-07-2015, 09:39

Jak rozmawiać z pacjentem, by stosował się do zaleceń Trzeb mieć odpowiednie podejście do pacjenta

Pytania o przestrzeganie zaleceń lekarskich powinny pozwolić pacjentowi wyjść z twarzą nawet wówczas, gdy w rzeczywistości nie całkiem stosował się do tych zaleceń. Inaczej nie będzie prawidłowej współpracy z lekarzem.

Często niedocenianą metodą oceny przestrzegania zaleceń terapeutycznych jest wywiad lekarski. Oczywistym ograniczeniem tej metody jest to, że potrafi ona ujawnić jedynie te przypadki niesystematycznego leczenia, których pacjent jest sam świadomy.

Nie jest natomiast w stanie wyjawić nieświadomego nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych, czyli na przykład tych przypadków, które wynikają z zapomnienia. - Nie zmienia to faktu, że wywiad lekarski jest metodą skriningu nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych powszechnie dostępną, prostą i niegenerującą nadmiernych nakładów ani po stronie czasu pracy lekarza, ani finansów - ocenia Przemysła Kardas z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, jeden z autorów wydanego właśnie podręcznika "Nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych. Od przyczyn do praktycznych rozwiązań".

Pragnąc efektywnie wykorzystać wywiad do poszukiwania zjawiska nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych, należy jednak wziąć poprawkę na "czynnik ludzki". Pacjent, jak każdy człowiek, może nie chcieć udzielić prawdziwej odpowiedzi, jeśli ta stawia go w złym świetle lub stwarza ryzyko innych negatywnych konsekwencji, na przykład zerwania więzi z lekarzem.

Jeśli pacjent jest przekonany, że wszyscy chorzy stosują się do otrzymanych zaleceń i tylko jemu to się nie udało, to raczej się do tego nie przyzna. Jeśli uważa, że przyznanie się do niepełnej realizacji zaleceń lekarza spowoduje, że lekarz przestanie się nim interesować i o niego dbać, to raczej także nie powie prawdy. Z tego powodu niepraktyczne są pytania sformułowane na przykład w ten sposób: "czy stosował pan leki według moich wskazówek"?, a zwłaszcza: "czy na pewno stosował pan leki dokładnie według moich wskazówek"?

- Tę samą treść merytoryczną można zawrzeć w takiej formie, która dla wielu pacjentów będzie łatwiejsza do zaakceptowania, na przykład: "czy nic nie stanęło pani/ panu na przeszkodzie w przyjmowaniu leków zgodnie z ustalonym przez nas poprzednim schematem"? albo "czy nic nie stanęło pani/ panu na przeszkodzie w systematycznym przyjmowaniu leków"? - przekonuje Przemysław Kardas.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH