Japońscy naukowcy opracowują doustny środek antykoncepcyjny dla mężczyzn

Autor: PAP/rynekaptek.pl   23-10-2015, 08:29

Japońscy naukowcy opracowują doustny środek antykoncepcyjny dla mężczyzn Czy Japonskim naukowcom uda się opracować tabletkę antykoncepcyjną dla mężczyzn?

Zablokowanie działania występującej w spermie kalcyneuryny powoduje tymczasową utratę płodności u samców myszy – czytamy na łamach czasopisma „Science”.

Naukowcy z Uniwersytetu w Osace (Japonia) zaobserwowali, że samce myszy pozbawione kalcyneuryny spermowej są niezdolne do posiadania potomstwa. Z kolei gryzonie, u których aktywność tego białka enzymatycznego zostaje zahamowana przy pomocy środków farmakologicznych, stają się bezpłodne tylko na jakiś czas. Wyniki badania dają nadzieję na opracowanie doustnych leków antykoncepcyjnych dla mężczyzn – podaje PAP.

Inhibitory kalcyneuryny wykorzystuje się zazwyczaj w medycynie transplantacyjnej w celach immunosupresyjnych. Jednak eksperymenty na myszach i szczurach wykazały, że stosowanie tych leków prowadzi również do obniżenia płodności u samców.

Prof. Masahito Ikawa i jego współpracownicy odkryli, że kalcyneuryna spermowa jest niezbędna dla zachowania odpowiedniej ruchliwości plemników. Myszy genetycznie pozbawione tego typu białka są zupełnie bezpłodne. Jednak u zwierząt otrzymujących inhibitory kalcyneuryny spermowej bezpłodność pojawiająca się w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia terapii i znika w ciągu tygodnia od momentu przerwania leczenia, co oznacza, że stanowi zjawisko całkowicie odwracalne.

Naukowcy wierzą, że uda im się na tej podstawie stworzyć doustny środek antykoncepcyjny dla mężczyzn.