Mniej snu u seniorki = większe ryzyko chorób układu krążenia

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   21-11-2017, 14:28

Mniej snu u seniorki = większe ryzyko chorób układu krążenia Zgodnie z zaleceniami towarzystw naukowych najlepiej jest przesypiać 7-8 godzin co noc i kłaść się do łóżka mniej więcej o tej samej porze każdego dnia

Starsze panie, które śpią za krótko, są bardziej zagrożone chorobami układu krążenia - wynika z badania zaprezentowanego na kongresie Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego (AHA), które odbywa się w dniach 11-15 listopada w Anaheim w Kalifornii.

- To odkrycie jest szczególnie niepokojące, ponieważ kobiety żyją dłużej i mają więcej problemów ze snem niż mężczyźni - skomentowała współautorka pracy prof. Michelle Albert z University of California w San Francisco.

Badanie zostało przeprowadzone wśród blisko 21,5 tys. pracownic służby zdrowia, w wieku od 60 do 84 lat, które wyjściowo nie cierpiały na chorobę układu sercowo-naczyniowego bądź chorobę nowotworową. Autorzy pracy uznali, że kobieta miała niedobory snu, kiedy w ciągu weekendu przesypiała o 2 godziny na dobę dłużej, niż w inne dni tygodnia.

Po uwzględnieniu w analizie poziomu dochodów i wykształcenia pań oraz przyczyn stresów (np. związanych z pracą czy z traumatycznymi wydarzeniami życiowymi) - okazało się, że te, które niedosypiały w tygodniu, częściej miały nadciśnienie tętnicze i były otyłe, co jest istotnym czynnikiem ryzyka chorób układu krążenia.

Jak tłumaczyła prof. Albert, niedobory snu przyczyniają się do wzrostu poziomu hormonu stresu - kortyzolu we krwi oraz rozwoju stanów zapalnych w organizmie, a to z kolei może prowadzić do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

W swoim oświadczeniu z 2016 r. Amerykańskie Towarzystwo Snu podało, że zbyt krótki sen, bezdech senny (czyli zaburzenie oddychania podczas snu, którego objawem jest chrapanie) oraz bezsenność mogą wpływać nie tylko na ryzyko otyłości i nadciśnienia, ale też cukrzycy typu 2, udaru mózgu i choroby wieńcowej serca.

Zdaniem Marie-Pierre St-Onge z Columbia University w Nowym Jorku, która nie brała udziału w najnowszym badaniu, teraz okazuje się w dodatku, że nadrabianie zaległości w spaniu podczas weekendu nie jest w stanie zapobiec negatywnym skutkom niedosypiania w dni powszednie.

Zgodnie z zaleceniami towarzystw naukowych najlepiej jest przesypiać 7-8 godzin co noc i kłaść się do łóżka mniej więcej o tej samej porze każdego dnia.

Dr St-Onge uważa, że zmiana rutyny związanej ze snem podczas weekendu może negatywnie wpływać rytm okołodobowy, co w efekcie przekłada się na gorsze samopoczucie i stan zdrowia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH