Napoje energetyzujące mogą wywołać zapalenie wątroby

FARMAKOTERAPIA

Autor: Kopalnia Wiedzy/rynekaptek.pl   04-11-2016, 13:48

Napoje energetyzujące mogą wywołać zapalenie wątroby Napoje energetyzujące pite w nadmiarze mogą wywołać zapalenie wątroby

50-letni mężczyzna, który przez trzy tygodnie wypijał 4-5 napojów energetyzujących dziennie, zapadł na zapalenie wątroby.

Mężczyzna trafił do szpitala z bólem brzucha, mdłościami i wymiotami. Początkowo myślał, że ma grypę, ale z czasem pojawiły się u niego zgeneralizowana żółtaczka i ciemne zabarwienie moczu. Badanie fizykalne ujawniło tkliwość w okolicach wątroby - informuje portal Kopalnia Wiedzy.

Zastanawiając się, co mogło wywołać ten stan, lekarze wypytywali pacjenta o palenie, alkohol, leki oraz dietę. Okazało się, że jedyną rzeczą odbiegającą od normy było spożycie napojów energetyzujących.

Każdy z nich zawierał ok. 40 mg niacyny (witaminy B3). Zalecane spożycie wynosi 14 mg/dzień dla kobiet i 16 mg/dzień dla mężczyzn (górna granica dla dorosłych to 35 mg/dzień). Zazwyczaj toksyczne objawy pojawiają się przy dawce powyżej 500 mg, ale w przypadku Amerykanina wystarczyło już 160-200 mg dziennie.

Objawy ustąpiły po odstawieniu napojów. To drugi taki przypadek opisany w literaturze medycznej.

Więcej: kopalniawiedzy.pl

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH