Naukowcy na tropie prostej diagnostyki nowotworów

Autor: Katarzyna Lisowska/rynekaptek.pl   07-02-2011, 08:01

Polscy naukowcy chcą opracować tanie i skuteczne testy, które wykrywałyby nowotwory. Rozwój technologii i wprowadzenie nowych metod badawczych do laboratoriów oraz powiązanie różnych dziedzin nauki jak np. chemii i biologii, daje szansę na takie przełomowe odkrycia.

Jednym z najbardziej oczekiwanych efektów takich badań jest stworzenie markerów chorobowych, które z kolei pozwolą na przygotowanie prostych testów diagnostycznych. Nad wyselekcjonowaniem takich cząsteczek  dla chorób nowotworowych pracują naukowcy z Wrocławskiej Politechniki.
Chociaż postęp medycyny pozwala coraz lepiej leczyć chorych z nowotworami, to wciąż w wielu przypadkach medycyna przegrywa walkę z chorobą.
Coraz częściej okazuje się, że leki powszechnie zwane chemioterapią sieją spustoszenie w organizmie pacjenta porównywalne do tego, jakie przynosi sam nowotwór. Farmaceuci i lekarze w końcu zrozumieli, że nie da się skutecznie leczyć nie znając przyczyn choroby.

Przede wszystkim diagnostyka
Wobec tego coraz więcej uwagi  poświęca się badaniom w kierunku opracowania prostych testów diagnostycznych, które pozwolą na rozpoznanie i odnalezienie miejsc powstawania nowotworów już we wczesnych stanach choroby.
 – Celem naszych badań jest synteza małych i specyficznych cząsteczek chemicznych do rozpoznawania określonych białek biorących udział w rozwoju nowotworów. Uważa się, że to właśnie w tym obszarze, mogą znajdować się nowe, jeszcze nie odkryte biomarkery – podkreśla dr Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej.