Naukowcy odkryli skuteczny sposób walki z malarią?

Autor: PAP/rynekaptek.pl   27-04-2011, 10:30

Naukowcy odkryli skuteczny sposób walki z malarią?

Genetyczna modyfikacja populacji komarów może zmniejszyć zachorowalność na malarię - przekonują naukowcy z Wielkiej Brytanii na łamach pisma "Nature".

Andrea Crisanti wraz z kolegami z Imperial College London wykazał, że zmieniony fragment DNA (gen tzw. endonukleazy- SceI) może skutecznie rozprzestrzeniać się w populacji hodowlanych komarów.

Naukowcy stwierdzili, że można w ten sposób zahamować zdolność komarów do przenoszenia malarii. Autorzy badań zaobserwowali, że zmieniony fragment SceI nie tylko bardzo szybko się rozprzestrzenia wśród owadów, ale również pozostaje w DNA kolejnych pokoleń komarów.

Nowe sposoby modyfikacji genetycznej lub usuwania fragmentów DNA komarów odpowiedzialnych za rozprzestrzenianie zarodźca malarii stanowią atrakcyjną alternatywę dla istniejących metod kontroli tej choroby. Powodzenie stosowania tego typu sposobów zależy od efektywności rozprzestrzeniania wprowadzonych modyfikacji genetycznych w populacji owadów.

Według statystyk każdego roku na malarię choruje ponad 300 milionów ludzi na świecie, z czego około 800 tys. umiera. W Afryce co 45 sekund z powodu malarii umiera dziecko. Naukowcy na całym świecie próbują opracować skuteczną metodę całkowitego wyeliminowania tej choroby.