Naukowcy: to menopauza przyspiesza proces starzenia się organizmu

Autor: PAP/rynekaptek.pl   28-07-2016, 15:12

Naukowcy: to menopauza przyspiesza proces starzenia się organizmu Bezsenność dodatkowo pogarsza ten stan

Menopauza sprawia, że komórki w ciele kobiety zaczynają podlegać przyspieszonemu procesowi starzenia się. Bezsenność dodatkowo pogarsza ten stan - informują naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (USA).

- Od dziesięcioleci naukowcy spierali się w kwestii tego, czy proces starzenia się występuje na skutek menopauzy, czy też stanowi jej przyczynę. Nasze badanie jako pierwsze pokazuje, że to menopauza powoduje przyspieszone starzenie się organizmu - mówi Steve Horvath, jeden z autorów badania opublikowanego w czasopiśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences" (DOI: 10.1073/pnas.1604558113).

Zespół badaczy pod kierunkiem Morgan Levine z Uniwersytetu Kalifornijskiego przeanalizował proces metylacji DNA (enzymatycznej modyfikacji genów) zachodzący w obrębie komórek krwi, śliny i skóry ponad 3 tys. kobiet. Na tej podstawie ustalił biologiczny wiek badanych i porównał go z ich wiekiem chronologicznym.

- Odkryliśmy, że menopauza przyspiesza starzenie się komórkowe przeciętnie o 6 proc. - informuje Horvath.

W innym badaniu naukowcy (tym razem pod kierunkiem Judith Carroll) za pomocą metody zegara epigenetycznego - porównywania zmian ekspresji genów w celu ustalenia wieku biologicznego - wykazali, że kobiety po menopauzie, które cierpią na bezsenność, starzeją się jeszcze szybciej.

Panie, które mają problemy z zasypianiem, wielokrotnie budzą się w ciągu nocy lub przedwcześnie wstają są na poziomie biologicznym zazwyczaj o dwa lata starsze niż ich rówieśniczki, które w nocy odpoczywają bez zakłóceń.

Wyniki tego badania opublikowano w magazynie "Biological Psychiatry”.