Negatywny odbiór osób z nadwagą staje się normą kulturową

FARMAKOTERAPIA

Autor: onet.pl/rynekaptek.pl   06-04-2011, 11:15

Negatywny odbiór osób z nadwagą staje się normą kulturową

Moda na walkę z otyłością dotarła także do tych państw, w których tradycyjnie osoby puszyste uznawano do niedawna za atrakcyjne.

Dla przykładu w Meksyku w ramach kampanii przeciwko otyłości pokazuje się ludzi z brzuszyskami jedzących tłuste potrawy. Ma to spowodować, by otyłość zacząć traktować jako zagrożenie dla zdrowia.

Jednocześnie badacze zauważają, że
takie stawianie sprawy ma także skutki uboczne: rosnący poziom stygmatyzacji tęgich ludzi, negatywny obraz własnego ciała i obniżenie samooceny.

Dr Alexandra Brewis, dyrektor wykonawcza School of Human Evolution and Social Change na Arizona State University i jej koledzy przeprowadzili na terenie kilku krajów serię badań mających ukazać, jak w dzisiejszych czasach postrzega się kwestie wagi i wyglądu.
Wyniki okazały się niepokojące: wszystko wskazuje, że negatywny odbiór osób z nadwagą staje się normą kulturową w coraz większej liczbie krajów, w tym także w miejscach, gdzie dotąd pulchne, większe ciała uznawano za atrakcyjne. Wyniki badań opublikowano w dwumiesięczniku "Current Anthropology".

Badania prowadzono w 10 różnych krajach, terytoriach i miastach, m.in. na Samoa Amerykańskim, w Tanzanii, Meksyku, Portoryko, Paragwaju, Argentynie, Nowej Zelandii, na Islandii, w dwóch miejscach w stanie Arizona i w Londynie.

Brewis przyznaje, że spodziewała się wysokiego poziomu stygmatyzacji osób otyłych w krajach "anglosfery" (w Stanach Zjednoczonych, Anglii i Nowej Zelandii), a także w Argentynie, gdzie fizyczność i kult ciała są ważnymi składnikami kultury lokalnej.

Nie spodziewała się natomiast tak silnie negatywnych postaw wobec otyłości w pozostałych rejonach badań, np. w Portoryko czy na Samoa, gdzie tradycyjnie osoby pulchne postrzegano jako bardziej atrakcyjne

Wyniki świadczą o coraz szybciej postępującym procesie "globalizacji stygmatyzacji otyłości". Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy mogą być kampanie społeczne zwracające uwagę na negatywne zdrowotne skutki otyłości i uznające otyłość za rodzaj choroby, a jednocześnie obwiniające o nią raczej jednostki niż warunki środowiskowe i społeczne.
Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH