Orzechy w umiarze służą zdrowiu

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   06-12-2016, 14:38

Orzechy w umiarze służą zdrowiu Orzechy drzewne i ziemne zawierają dużo błonnika, magnezu i kwasów wielonienasyconych

Spożywanie około 20 gramów orzechów dziennie zmniejsza ryzyko chorób serca, nowotworów oraz innych problemów zdrowotnych - poinformowali brytyjscy i norwescy naukowcy na łamach pisma "BMC Medicine".

Naukowcy z Imperial College London i Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii w Trondheim przyjrzeli się wnioskom z 29 prac badawczych poświęconych zależności pomiędzy konsumpcją wszystkich orzechów drzewnych, a także orzeszków ziemnych, a ryzykiem różnych chorób.

Ich analiza wykazała, że w przypadku osób jedzących codziennie przynajmniej garść orzechów ryzyko choroby niedokrwiennej serca było o 30 proc. niższe, a ryzyko rozwoju raka o 15 proc. niższe w porównaniu z osobami, które orzechów nie spożywały lub spożywały bardzo rzadko.

Ustalono także, że garść orzechów dziennie miała związek ze zmniejszeniem ogólnego ryzyka przedwczesnej śmierci o 22 proc. (ryzyko zgonu z powodu chorób układu oddechowego było o 40 proc. niższe, a z powodu cukrzycy - o 40 proc. niższe).

W przypadku osób spożywających więcej niż średnio 20 gramów orzechów dziennie nie zaobserwowano większych lub dodatkowych korzyści zdrowotnych.

W badaniach wzięło udział łącznie 819 tys. osób, w tym 12 tys. z chorobą niedokrwienną serca, 18 tys. z chorobami układu krążenia i nowotworami oraz 9 tys. osób, które przeszły udar. W czasie trwania badań odnotowano łącznie 85 tys. zgonów.

- Orzechy drzewne i ziemne zawierają dużo błonnika, magnezu i kwasów wielonienasyconych, czyli składników korzystnie wpływających na zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego oraz obniżenie poziomu cholesterolu - przypomina autor analizy dr Dagfinn Aune.

- Niektóre z orzechów, zwłaszcza włoskie i pekan, są ponadto bogate w przeciwutleniacze, które redukują stres oksydacyjny i potencjalnie zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów. Choć orzechy zawierają dość dużo tłuszczu, jest w nich również dużo błonnika i białka. Część badań wykazało, że w perspektywie długoterminowej ich spożywanie zmniejsza ryzyko otyłości - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH