Piją po 10 puszek dziennie w przekonaniu, że energetyk pomoże im schudnąć

FARMAKOTERAPIA

Autor: esanok.pl/ rynekaptek.pl   18-07-2016, 09:42

Piją po 10 puszek dziennie w przekonaniu, że energetyk pomoże im schudnąć Producenci energetyków przekonują, że ich napoje dodają energii. To kłamstwo

Wmawia się ludziom, że zmęczony kierowca, który wypije energetyk, odzyska formę i będzie mógł jechać dalej. Ale ani jego ręce, ani nogi nie staną się od tego sprawniejsze. Po prostu mózg nie dostanie informacji, jak bardzo są zmęczone - ocenia prof. Mariusz Jędrzejko, dyrektor Centrum Profilaktyki Społecznej.

Producenci energetyków przekonują, że ich napoje dodają energii, zwiększają szybkość reakcji, poprawiają wydolność organizmu, wzmacniają koncentrację i przeciwdziałają zmęczeniu. – To jedno wielkie kłamstwo – podkreśla prof. Jędrzejko w portalu esanok.pl.

Również dietetyk Agnieszka Kopacz, nikomu nie poleca energetyków. – Łatwo przedawkować zawartą w nich kofeinę. Może to skutkować kołataniem serca, bezsennością, drżeniem rąk, niepokojem, drażliwością – wylicza objawy.

O tym, że to nie tylko teoria, przekonała się jeszcze na studiach, kiedy w ramach pracy dyplomowej przebadała pod tym kątem prawie setkę studentów dwóch warszawskich uczelni. Okazało się, że aż 84 proc. z nich przynajmniej raz doświadczyło wspomnianych objawów. Wychodzi na to, że nadużywanie energetyków to problem nie tylko młodzieży.

Do Pomorskiego Centrum Toksykologii trafiają pacjenci, którzy przeholowani z energetykami.– Najczęściej są to młode kobiety. Przyjeżdżają odwodnione, podajemy im kroplówkę i obserwujemy. Mówią, że wypijały po 10 puszek dziennie w przekonaniu, że energetyk pomoże im schudnąć – opowiada dr Daria Schetz, kierowniczka Centrum Monitorowania Działań Niepożądanych Leków i Środków Chemicznych Pomorskiego Centrum Toksykologii.

Najbardziej niepokoją ją pacjenci, którzy zdążyli uzależnić się od energetyku. Mają naprzemienne skoki i spadki ciśnienia, silne bóle głowy, nudności, wymioty. Są agresywni. – Mają objawy podobne jak przy uzależnieniu od amfetaminy – zauważa dr Schetz. Kieruje takich pacjentów na detoks.

Agnieszce Kopacz też trafił się podobny przypadek. – Mężczyzna wypijał po osiem energetyków dziennie. Mało jadł, nie pił wody, dużo pracował. W końcu zasłabł. Trafił do szpitala z poważnym odwodnieniem i ostrym bólem nerek.

Więcej: http://esanok.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH