Producent wstrzymał dystrybucję Polocardu Magnez. Z powodu reklamy

FARMAKOTERAPIA

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   07-04-2016, 20:45

Producent wstrzymał dystrybucję Polocardu Magnez. Z powodu reklamy Reklama wprowadzała pacjentów w błąd. Producent zdecydował: potrzebne są zmiany

Firma Pfizer podjęła decyzję o wstrzymaniu dystrybucji oraz reklamy suplementu diety Polocard Magnez. Podstawą decyzji były zgłoszenia, że reklama produktu wprowadza pacjentów w błąd.

Od pewnego czasu w mediach  ukazywała się reklama suplementu diety Polocard Magnez, który został wprowadzony do obrotu 15 grudnia 2015 roku.

Jednocześnie  od lat na rynku znajduje się lek OTC Polocard, zawierający w składzie kwas acetylosalicylowy.

Haczyk tkwił w rozpoznawalności tej marki. Jak wskazywali wielokrotnie aptekarze, którzy stykali się z tym problemem bezpośrednio w aptekach, pacjenci myślą, że Polocard Magnez zawiera dwie potrzebne substancje w jednej tabletce.

W praktyce jednak marka Polocard wypuściła produkt o nazwie Magnez, który w dodatku jest suplementem diety.

Niosło to takie zagrożenie, że pacjenci zamiast kwasu acetylosalicylowego będą nieświadomie stosować magnez.

Suplement Polocard Magnez został wprowadzony do obrotu przez Pfizer Corporation Austria. Z kolei Polocard jest lekiem OTC, którego wytwórcą/ importerem jest Polpharma, a podmiotem odpowiedzialnym Pfizer Corporation Austria.

Jak zauważa mgr farmacji, Walenty Zajdel, przewodniczący Komisji ds. Aptek Szpitalnych OIA w Krakowie, firmy farmaceutyczne często nadużywają techniki umbrella brandingu (znaków parasolowych). Z takim przypadkiem mamy do czynienia w przypadku Polocardu Magnez.

- Strategia ta polega na sprzedaży całych linii produktowych pod jednym znakiem towarowym tzw. znakiem parasolowym. Pod tym samym znakiem sprzedawane są zarówno produkty lecznicze, jak też suplementy diety, czy wyroby medyczne - ocenia Walenty Zajdel, który bardzo mocno zaangażował się w walkę z nieuczciwymi praktykami na rynku reklamy leków i suplementów.

Podkreśla, że strategia umbrella brandingu na rynku farmaceutycznym budzi wiele wątpliwości prawnych, w szczególności w przedmiocie dopuszczalnego zakresu upodabniania do siebie produktów należących do różnych kategorii. Budzi to poważne obawy w przedmiocie bezpieczeństwa konsumentów i pacjentów, szczególnie w zakresie możliwości pomyłek miedzy produktami leczniczymi a suplementami diety.

Dodaje: - W spocie reklamowym Polocard Magnez znajduje się następująca informacja „ja biorę ten nowy magnez od Polocardu”, nie ma natomiast żadnej informacji, że jest to suplement diety. Należy podkreślić, że suplementy diety nie mogą być przedstawiane na podobieństwo produktów leczniczych. 

Wobec nagłośnienia sprawy reklamy tego preparatu oraz dyskusji o braku nadzoru nad rynkiem reklamy leków i suplementów diety, Pfizer zdecydował się zakończyć emisję reklamy, a także wstrzymać dystrybucję produktu do czasu aż nastąpi zmiana nazwy na niewprowadzającą pacjentów w błąd.



comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH