Przeszczep zwiększa ryzyko wystąpienia czerniaka

FARMAKOTERAPIA

Autor: kopalniawiedzy.pl/ rynekaptek.pl   17-08-2015, 13:41

Przeszczep zwiększa ryzyko wystąpienia czerniaka Ryzyko czerniaka wzrasta po przeszczepie

Osoby po przeszczepie 2-krotnie częściej zapadają na czerniaka złośliwego i 3-krotnie częściej umierają na ten nowotwór - informuje portal kopalniawiedzy.pl.

Wyniki uzyskane przez Hilary A. Robbins z Bloomberg School of Medicine Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa sugerują, że leki immunosupresyjne zapobiegające odrzuceniu organów, a zwłaszcza wysokie dawki administrowane w okresie okołoprzeszczepowym, mogą zwiększać podatność na bardziej zaawansowane i przez to trudniejsze do leczenia nowotwory.

Amerykanie stwierdzili, że u biorców przeszczepów 4-krotnie częściej diagnozowano wyższy stopień zaawansowania regionalnego czerniaka (nowotwór zaczął się już rozprzestrzeniać).

Ryzyko agresywnych czerniaków było szczególnie podwyższone w ciągu 4 pierwszych lat od przeszczepu. Autorzy publikacji z Journal of Investigative Dermatology odkryli, że zaawansowane czerniaki wiązały się z lekami podawanymi w okresie okołoprzeszczepowym, zaś wczesny czerniak był częściej stwierdzany u biorców długoterminowo przyjmujących azatioprynę (lek ten nasila wpływ ultrafioletu, co może prowadzić do rozwoju czerniaka).

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH