Reklama, choć przesadzona, nie wprowadza w ewidentny błąd

FARMAKOTERAPIA

Autor: http://pogromcyreklam.blogspot.com/ rynekaptek.pl   25-11-2016, 09:28

Reklama, choć przesadzona, nie wprowadza w ewidentny błąd Farmaceuta sprawdza probiotyk

Reklama preparatu ENTitis informuje, że 95% nawracających infekcji można zatrzymać. Farmaceuta sprawdza zatem czy zażywanie Streptococcus salivarius K12  wykazuje efekty prewencyjne na infekcje gardła aż w 95%, jak głosi reklama.

Pogromczyni Reklam Farmaceutycznych tym razem zaprasza do przeczytania wpisu gościnnego Łukasza Sakowskiego, autora bloga To tylko teoria, który przyjrzał się preparatowi Entitis, probiotyku zawierającym bakterię Streptococcus salivarius, szczep K12.

Bakteria produkuje lantybiotyk (jest to po prostu rodzaj antybiotyku) o nazwie saliwarycyna.

Stwierdzono, że Streptococcus salivarius K12 nie wywołuje zakażeń u zdrowych osób i jest generalnie bezpieczny do stosowania. Utrzymuje się w jamie ustnej bez dodatkowej suplementacji przez trzy tygodnie, a spadek zaczyna się po ósmym dniu. Oznacza to, że aby uzyskać pożądane efekty, trzeba uwzględnić te liczby podczas stosowania.

Co mówią badania dotyczące już samej skuteczności? Pierwsze, na małej grupie osób, informuje o 90% jeśli o gardło chodzi i 40% w ograniczaniu udziału paciorkowców w uchu i ogólne zmniejszenie częstości infekcji o 65% w skali trzech miesięcy.

Drugie daje zmniejszenie problemów z tymi patogenami o 80%, również w skali trzech miesięcy, ale i tutaj badanie wykonano na bardzo małej próbie (20 osób). Trzecie mówi o ponad 90% skuteczności, niestety także z udziałem bardzo małej liczby badanych. Kolejne publikacje też przekonują do tego, że probiotyk ten działa, ale wszystkie one są na bardzo małych próbach.

Co można wywnioskować? Wyniki są obiecujące, ale wciąż niepewne. Twierdzenie, że mamy do czynienia z ponad 95% skutecznością, opierając się o jedno badanie na bardzo małej próbie (bo reszta mówiła o skuteczności 90% i niższych, także z udziałem niewielkiej liczby badanych), jest etycznie wątpliwe, bo nie jest to twardy dowód. Gdyby przeprowadzono kilka badań z udziałem kilkuset osób w każdym i wywnioskowano, że mamy istotną efektywność, wówczas można by zgodzić się ze stwierdzeniem z reklamy, pomijając może te nieszczęsne >95%.

Podsumowując, preparat ENTitis najprawdopodobniej faktycznie wykazuje obiecywaną skuteczność, ale zapewne mniejszą od deklarowanej. Cena jest stosunkowo wysoka w porównaniu z innymi probiotykami. Nie można jednoznacznie pochwalić tego suplementu, ale również nie zasłużył na ostrą krytykę. Sama reklama, choć przesadzona, nie wprowadza w ewidentny błąd - ocenia farmaceuta.

Więcej: http://pogromcyreklam.blogspot.com/



CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH