Skala problemu sięgania po używki nie jest dostatecznie rozpoznana

FARMAKOTERAPIA

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   07-12-2015, 15:04

Skala problemu sięgania po używki nie jest dostatecznie rozpoznana

Problem zażywania środków psychoaktywnych jest zjawiskiem o charakterze globalnym. W latach 2014-2015 w krajach Unii Europejskiej i w Polsce dramatycznie wzrosła liczba zgonów oraz zatruć spowodowanych samymi dopalaczami.

Tylko w maju 2015 r. liczba zgłoszonych zatruć dopalaczami w całej Polsce wyniosła 575. Dla porównania rok wcześniej było to 183 przypadków, a w 2013 r. - 79 przypadków.

W Polsce mamy do czynienia z problemem wzrastającej popularności używania środków psychoaktywnych, w tym także dopalaczy, przez młodzież szkolną. Badania CBOS z 2015 roku wskazują, iż uczniowie i studenci stanowią najwyższy odsetek aktualnych użytkowników substancji psychoaktywnych (11,5%).

Jest to zjawisko niepokojące, gdyż środki psychoaktywne zmieniają psychikę człowieka. Ich zażywanie prowadzi do nieodwracalnych zmian w mózgu i jak podkreśla prof. Jerzy Vetulini, substancje rekreacyjne nie powinny być dostępne dla młodzieży, gdyż ich mózg jest jeszcze nieukształtowany.

Pilotażowe badania przeprowadzone w ramach projekty HUGS NO DRUGS na grupie 28 uczniów gimnazjum i 49 nauczycieli pokazały, iż skala problemu sięgania po używki przez młodzież nie jest dostatecznie rozpoznana. Według badanych nauczycielu po środki psychoaktywne sięga 60% uczniów w ich szkole. Niemniej jednak problem jest znacznie poważniejszy – 80% badanych uczniów przyznało, że w ich szkole koledzy sięgają po używki.

Na popularność stosowania używek przez uczniów ma przede wszystkim niski poziom wiedzy. Jak podaje NIK, działania z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom, podejmowane przez szkoły nie są efektywne. Nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni nie posiadają ani odpowiedniego przygotowania, ani wiedzy merytorycznej.

Profilaktyka w szkołach ogranicza się do poruszania na lekcjach wychowania lub innych zajęciach dydaktycznych zagadnień związanych z zachowaniami ryzykownymi. Potwierdzają to również przeprowadzone badania pilotażowe. 45% badanych nauczycieli wskazało, iż uczniowie najczęściej o szkodliwości zażywania środków psychoaktywnych informowani są w trakcie zajęć dydaktycznych. Na tę formę informowania wskazała również ponad połowa badanych uczniów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH