Suplementy diety nie pomagają w odchudzaniu, ale...

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/rynekaptek.pl   12-07-2011, 07:05

Suplementy diety nie pomagają w odchudzaniu, ale...

Na polskim rynku dostępny jest jeden lek na odchudzanie, nie brakuje natomiast suplementów diety wspomagających odchudzanie. Nie zastąpią one jednak leków ani racjonalnej diety i aktywności fizycznej - ocenia dr Magdalena Białkowska z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

- Jedyny dostępny obecnie lek na odchudzanie to orlistat, środek ograniczający wchłanianie tłuszczów w przewodzie pokarmowym - mówi dr Białkowska. Inne leki wycofano z powodu niepokojących skutków ubocznych.

Wiele osób sięga w tej sytuacji po suplementy przeznaczone dla otyłych. Dr Białkowska twierdzi, że najczęściej zawierają one chrom, błonnik, multiwitaminy, karnitynę, chitosan lub CLA (kwas linolowy). Dodaje, że ich efekty najczęściej nie są zadowalające.

Codzienna dieta powinna zawierać minimum 20 gram błonnika na każde 1000 kalorii, czyli co najmniej 40 g. Osoba jedząca normalnie bez trudu może zapewnić sobie taką minimalną ilość tego włókna pokarmowego.

- Wystarczy zjeść w ciągu dnia około 1 kg warzyw i owoców, przy czym 2/3 kg powinno przypadać na warzywa - mówi dietetyczka. W diecie 1000 kalorii błonnika jest jednak zbyt mało - jedynie 14 g. A jeszcze mniej jest go w tzw. diecie ryżowej (zaledwie 7 g) czy diecie Mayo (5 g).

- Dlatego uzasadnione jest stosowanie preparatów zawierających błonnik - twierdzi dr Białkowska. Dodaje, że wspomaga on odchudzanie, ponieważ daje uczucie sytości i korzystnie wpływa na florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Poza tym obniża we krwi poziom glukozy, cholesterolu i trójglicerydów, a zwiększa wrażliwość organizmu na działanie insuliny.

- W diecie niskokalorycznej brakuje też niektórych witamin i składników mineralnych, takich jak wapń, witamina B1 (tiamina), witamina B6 (pirydoksyna) oraz żelazo, które też należałoby uzupełniać - zwraca uwagę dr Białkowska.

Nie ma dowodów, że spożywanie dodatkowych ilości wapnia w suplementach wspomaga odchudzanie.

- Przez 2 lata podawano otyłym kobietom 1500 mg wapnia dziennie, ale nie zauważono, by wpłynęło to na redukcję masy ich ciała - twierdzi dr Białkowska. Jej zdaniem, lepsze efekty daje wapń zawarty jedynie mleku i w produktach mlecznych.

Korzystne może być natomiast zażywanie kwasu alfa-liponowego (ALA), bardzo silnego przeciwutleniacza.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH