Tłuszcze nienasycone korzystne dla seniorów

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   31-07-2015, 12:30

Tłuszcze nienasycone korzystne dla seniorów Co jest dobre dla seniora?

Starsze osoby spożywające dużo tłuszczów nienasyconych, których źródłem są ryby i produkty roślinne, żyją dłużej niż osoby, których dieta jest uboga w te związki - potwierdzają badania szwedzkich naukowców, które publikuje pismo "Circulation".

Naukowcy z Uniwersytetu w Uppsali oraz Instytutu Karolinska w Sztokholmie doszli do takich wniosków na podstawie wyników badania w grupie ponad 4 tys. osób w wieku 60 lat. U każdego z nich zmierzono poziom różnych tłuszczów we krwi, następnie stan ich zdrowia śledzono średnio przez 14,5 roku. W tym okresie zmarło 265 mężczyzn i 191 kobiet, a 294 panów i 190 pań miało różne zdarzenia sercowe, takie jak zawał serca.

Analiza wykazała, że osoby, u których stwierdzono najwyższe stężenie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (w skrócie PUFA), były w trakcie badania znacznie mniej narażone na zgon z powodu choroby układu sercowo-naczyniowego lub z jakiegokolwiek innego powodu niż osoby mające najniższe stężenie tych związków. Stężenie PUFA we krwi odzwierciedla zawartość tych związków w naszej diecie. Ich głównym źródłem są oleje roślinne i tłuste ryby morskie.

Na przykład mężczyźni (ale nie kobiety), którzy mieli najwyższe stężenie kwasu linolowego (w skrócie LA), obecnego w tłuszczach roślinnych, byli 27 proc. mniej narażeni na zgon w okresie badania. Z kolei, wysoki poziom dwóch kwasów tłuszczowych omega-3, obecnych głównie w tłuszczach rybich – tj. kwasu eikozapentaenowego (EPA) oraz kwasu dokozaheksaenowego (DHA) – miał związek z niższym o ok. 20 procent ryzykiem zgonu u obu płci. U kobiet wysokie stężenie tych dwóch kwasów wiązało się też z niższym ryzykiem choroby układu krążenia.

- Nasze badanie potwierdza zasadność aktualnych zaleceń dietetycznych, zgodnie z którymi spożywanie dostatecznych ilości tłuszczów roślinnych i rybich jest zdrowe dla serca – komentuje współautor pracy, ekspert ds. żywienia dr Ulf Riserus.

Z zaleceń tych wynika, że w przypadku większości osób dorosłych tłuszcze powinny pokrywać od 20 do 35 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego. Przeważnie powinny to być tzw. dobre tłuszcze, za które uważa się tłuszcze roślinne i rybie, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Tłuszcze nasycone, których źródłem są przede wszystkim produkty zwierzęce, powinny być źródłem nie więcej niż 10 proc. kalorii w codziennej diecie. Natomiast spożywania izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych powinno się w ogóle unikać. Ich głównym źródłem są utwardzone oleje roślinne, takie jak np. margaryny, stosowane w przemyśle spożywczym przy produkcji ciastek, chipsów i ogólnie żywności typu fast-food.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH