Tłuszcze nienasycone korzystne dla seniorów

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   31-07-2015, 12:30

Tłuszcze nienasycone korzystne dla seniorów Co jest dobre dla seniora?

Starsze osoby spożywające dużo tłuszczów nienasyconych, których źródłem są ryby i produkty roślinne, żyją dłużej niż osoby, których dieta jest uboga w te związki - potwierdzają badania szwedzkich naukowców, które publikuje pismo "Circulation".

Naukowcy z Uniwersytetu w Uppsali oraz Instytutu Karolinska w Sztokholmie doszli do takich wniosków na podstawie wyników badania w grupie ponad 4 tys. osób w wieku 60 lat. U każdego z nich zmierzono poziom różnych tłuszczów we krwi, następnie stan ich zdrowia śledzono średnio przez 14,5 roku. W tym okresie zmarło 265 mężczyzn i 191 kobiet, a 294 panów i 190 pań miało różne zdarzenia sercowe, takie jak zawał serca.

Analiza wykazała, że osoby, u których stwierdzono najwyższe stężenie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (w skrócie PUFA), były w trakcie badania znacznie mniej narażone na zgon z powodu choroby układu sercowo-naczyniowego lub z jakiegokolwiek innego powodu niż osoby mające najniższe stężenie tych związków. Stężenie PUFA we krwi odzwierciedla zawartość tych związków w naszej diecie. Ich głównym źródłem są oleje roślinne i tłuste ryby morskie.

Na przykład mężczyźni (ale nie kobiety), którzy mieli najwyższe stężenie kwasu linolowego (w skrócie LA), obecnego w tłuszczach roślinnych, byli 27 proc. mniej narażeni na zgon w okresie badania. Z kolei, wysoki poziom dwóch kwasów tłuszczowych omega-3, obecnych głównie w tłuszczach rybich – tj. kwasu eikozapentaenowego (EPA) oraz kwasu dokozaheksaenowego (DHA) – miał związek z niższym o ok. 20 procent ryzykiem zgonu u obu płci. U kobiet wysokie stężenie tych dwóch kwasów wiązało się też z niższym ryzykiem choroby układu krążenia.

- Nasze badanie potwierdza zasadność aktualnych zaleceń dietetycznych, zgodnie z którymi spożywanie dostatecznych ilości tłuszczów roślinnych i rybich jest zdrowe dla serca – komentuje współautor pracy, ekspert ds. żywienia dr Ulf Riserus.

Z zaleceń tych wynika, że w przypadku większości osób dorosłych tłuszcze powinny pokrywać od 20 do 35 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego. Przeważnie powinny to być tzw. dobre tłuszcze, za które uważa się tłuszcze roślinne i rybie, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Tłuszcze nasycone, których źródłem są przede wszystkim produkty zwierzęce, powinny być źródłem nie więcej niż 10 proc. kalorii w codziennej diecie. Natomiast spożywania izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych powinno się w ogóle unikać. Ich głównym źródłem są utwardzone oleje roślinne, takie jak np. margaryny, stosowane w przemyśle spożywczym przy produkcji ciastek, chipsów i ogólnie żywności typu fast-food.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH