Uwaga: nastolatki odchudzają się lekiem na cukrzycę

FARMAKOTERAPIA

Autor: dziennik.pl/rynekaptek.pl   27-05-2011, 13:55

Nadmierna chęć zrzucenia kilku kilogramów może doprowadzić do... śpiączki, ostrzegają farmaceuci. Wśród nastolatek zapanowała niebezpieczna moda na odchudzanie się lekiem dla cukrzyków.

Chodzi o lek, w którego składzie znajduje się metformina – nazywana pożeraczem glukozy. Preparat ten obniża poziom cukru we krwi, stabilizuje poziom insuliny i zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Z uwagi na tę ostatnią właściwość jest tak popularny wśród nastolatek.

W Polsce metformina jest obecna w siedmiu lekach, zarejestrowanych dla pacjentów ze stanem przedcukrzycowym, cukrzycowym, a także dla kobiet, które maja problemy z funkcjonowaniem jajników.

Zażywanie tego typu preparatów na własną rękę, bez wskazania lekarskiego, jest bardzo niebezpieczne. Wśród objawów niepożądanych wymienia się nudności, wymioty, bóle brzucha, biegunkę. Leki z metforminą w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do kwasicy mleczanowej – czyli ostrego powikłania pocukrzycowego – a nawet śpiączki.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH