Zakaz reklamy? Prohibicja nie jest rozwiązaniem

FARMAKOTERAPIA

Autor: Janusz Maciejowski/rynekaptek.pl   10-05-2016, 08:01

Zakaz reklamy? Prohibicja nie jest rozwiązaniem Reklama leków: zakazywać, czy ograniczyć?

Ministerialna propozycja zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety jest szeroko komentowana w środowisku medycznym. Czy jakakolwiek forma prohibicji, to dobre rozwiązanie? Zakazać czy ograniczyć?

Zapytaliśmy ekspertów, jakie mają zdanie i pomysły na pomoc polskim pacjentom, by nie ulegali wątpliwej magii reklamowej i nie wierzyli, że istnieje panaceum na wszystkie dolegliwości.

- Nie sprawdzałem, czy na wprowadzenie takiego zakazu pozwalają regulacje unijne. Raczej dopatrywałbym się rozwiązania w postaci wprowadzenia graniczeń i stosowania obecnego prawa, zamiast tworzenia nowego. Jeśli osoby reprezentujące zawody zaufania publicznego, przede wszystkim lekarze, występują w reklamach leków, to jest niezgodne z prawem. Brakuje kontrreklamy, czyli takiego przekazu, który informowałby, edukował pacjentów o skutkach nadużyć - mówi Marek Balicki, b. minister zdrowia.

Podnosić poziom wiedzy
Piotr Brukiewicz, prezes Śląskiej Izby Aptekarskiej zgadza się, że temat jest bardzo ważny, bo obserwujemy ciągły wzrost sprzedaży leków OTC i suplementów, zwłaszcza w obrocie pozaaptecznym. Ten wzrost jest spowodowany głównie reklamą, a nie rzeczywistą potrzebą pacjenta. Mając na uwadze niski poziom wiedzy o lekach i suplementach w Polsce, jest to zjawisko bardzo niebezpieczne dla indywidualnego pacjenta, a także w skali całego społeczeństwa.

- Jako farmaceuta uważam, że musi dojść do ograniczenia spożycia leków OTC i suplementów, zażywanych pod wpływem reklamy. Zakup i spożycie ma być efektem potrzeb zdrowotnych, a nie zabiegów marketingowych. Dlatego należy działać dwutorowo, tj. z jednej strony należy ograniczyć nieskrępowaną niczym dostępność do tych produktów, a z drugiej podnosić poziom wiedzy o działaniu leków i suplementów diety w społeczeństwie - wyjaśnia Brukiewicz.

Jego zdaniem, sprzedażą powinny zajmować się przede wszystkim osoby posiadające wiedzę i wykształcenie w zakresie leków. Podobnie - edukacją społeczeństwa o nich powinni zajmować się głównie aptekarze w ramach opieki farmaceutycznej.

- Codziennie polskie apteki odwiedza ok. 2 mln pacjentów, dlatego apteka jest idealnym miejscem do takiej edukacji. Uważam, że po kilku latach prowadzenia opieki farmaceutycznej, wpływy nawet najbardziej agresywnej reklamy zostaną znacznie ograniczone w zakresie jej negatywnego oddziaływania na społeczeństwo - twierdzi Brukiewicz.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.