Zakaz reklamy? Prohibicja nie jest rozwiązaniem

FARMAKOTERAPIA

Autor: Janusz Maciejowski/rynekaptek.pl   10-05-2016, 08:01

Zakaz reklamy? Prohibicja nie jest rozwiązaniem Reklama leków: zakazywać, czy ograniczyć?

Ministerialna propozycja zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety jest szeroko komentowana w środowisku medycznym. Czy jakakolwiek forma prohibicji, to dobre rozwiązanie? Zakazać czy ograniczyć?

Zapytaliśmy ekspertów, jakie mają zdanie i pomysły na pomoc polskim pacjentom, by nie ulegali wątpliwej magii reklamowej i nie wierzyli, że istnieje panaceum na wszystkie dolegliwości.

- Nie sprawdzałem, czy na wprowadzenie takiego zakazu pozwalają regulacje unijne. Raczej dopatrywałbym się rozwiązania w postaci wprowadzenia graniczeń i stosowania obecnego prawa, zamiast tworzenia nowego. Jeśli osoby reprezentujące zawody zaufania publicznego, przede wszystkim lekarze, występują w reklamach leków, to jest niezgodne z prawem. Brakuje kontrreklamy, czyli takiego przekazu, który informowałby, edukował pacjentów o skutkach nadużyć - mówi Marek Balicki, b. minister zdrowia.

Podnosić poziom wiedzy
Piotr Brukiewicz, prezes Śląskiej Izby Aptekarskiej zgadza się, że temat jest bardzo ważny, bo obserwujemy ciągły wzrost sprzedaży leków OTC i suplementów, zwłaszcza w obrocie pozaaptecznym. Ten wzrost jest spowodowany głównie reklamą, a nie rzeczywistą potrzebą pacjenta. Mając na uwadze niski poziom wiedzy o lekach i suplementach w Polsce, jest to zjawisko bardzo niebezpieczne dla indywidualnego pacjenta, a także w skali całego społeczeństwa.

- Jako farmaceuta uważam, że musi dojść do ograniczenia spożycia leków OTC i suplementów, zażywanych pod wpływem reklamy. Zakup i spożycie ma być efektem potrzeb zdrowotnych, a nie zabiegów marketingowych. Dlatego należy działać dwutorowo, tj. z jednej strony należy ograniczyć nieskrępowaną niczym dostępność do tych produktów, a z drugiej podnosić poziom wiedzy o działaniu leków i suplementów diety w społeczeństwie - wyjaśnia Brukiewicz.

Jego zdaniem, sprzedażą powinny zajmować się przede wszystkim osoby posiadające wiedzę i wykształcenie w zakresie leków. Podobnie - edukacją społeczeństwa o nich powinni zajmować się głównie aptekarze w ramach opieki farmaceutycznej.

- Codziennie polskie apteki odwiedza ok. 2 mln pacjentów, dlatego apteka jest idealnym miejscem do takiej edukacji. Uważam, że po kilku latach prowadzenia opieki farmaceutycznej, wpływy nawet najbardziej agresywnej reklamy zostaną znacznie ograniczone w zakresie jej negatywnego oddziaływania na społeczeństwo - twierdzi Brukiewicz.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH