UOKiK: zapraszali na badania układu kostnego nie informując o handlowym celu spotkań

Z URZĘDU

Autor: UOKiK/ rynekaptek.pl   04-10-2018, 10:06

UOKiK: zapraszali na badania układu kostnego nie informując o handlowym celu spotkań Za szczególnie naganne sąd uznał kierowanie zarzuconych praktyk do osób starszych i utrzymał wysokość kar nałożonych przez UOKiK (fot. archiwum)

Dwie spółki odwołały się od decyzji UOKiK z zakresu ochrony konsumentów, jednak sądy podzieliły stanowisko UOKiK. W tle ich działalności było działanie z obszaru zdrowia, a potencjalnymi klientami osoby starsze.

Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Ogród Zdrowia z Gorzowa Wielkopolskiego naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca zapraszał konsumentów na badania układu kostnego nie informując o handlowym celu organizowanych spotkań. W trakcie pokazów wprowadzał również konsumentów w błąd co do istnienia szczególnej korzyści cenowej na oferowane towary. Urząd nałożył na Ogród Zdrowia kary finansowe w łącznej wysokości ponad 35 tys. zł.

Spółka odwołała się. W sierpniu 2018 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w całości podzielił stanowisko UOKiK i oddalił odwołanie spółki. Sąd wskazał, że treść ulotek kolportowanych wśród konsumentów i logotyp używany przez przedsiębiorcę (eskulap owinięty wokół kielicha) mogły sugerować działalność związaną z ochroną zdrowia. Tymczasem zajmuje się on głównie sprzedażą.

SOKiK zgodził się również z Prezesem UOKiK w zakresie stosowanej przez spółkę praktyki dotyczącej sposobu prezentacji cen na oferowane przez nią towary. Sąd orzekając zwrócił uwagę, że spółka prowadziła sprzedaż wyłącznie poza lokalem przedsiębiorstwa i w praktyce nigdy nie stosowała zawyżonych cen „katalogowych”. Zdaniem sądu kary zostały określone na właściwym poziomie, a działania spółki miały charakter umyślny.

Drugi z opisywanych wyroków dotyczy odwołania VRM Group od decyzji z marca 2016 roku. UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca zapraszał konsumentów na prezentacje swoich towarów handlowych, sugerując że są to badania układu krążenia prowadzone przy współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. VRM Group podawał nieprawdziwe informacje o uzyskaniu wyróżnień „Firma roku” i „Medal Europejski” za oferowany przez siebie produkt. W rzeczywistości wyróżnienia te dotyczyły wcześniejszych wersji urządzenia. Prezes UOKiK nałożył na spółkę kary finansowe w łącznej wysokości ponad 145 tys. zł.

W sierpniu 2018 r. SOKiK w całości podzielił stanowisko urzędu i oddalił odwołanie spółki. W ocenie sądu zaproszenia kierowane do konsumentów nie zawierały informacji o handlowym celu praktyki i mogły prowadzać ich w błąd. Sąd stwierdził też, że nie budzi wątpliwości, że oferowane przez VRM Group produkty nie otrzymały sugerowanych wyróżnień. Nowszej wersji urządzenia nagradzanego nie można automatycznie przypisać wyróżnienia przyznanego wersji starszej. Również współpracy z jednym z pracowników naukowych uniwersytetu nie można utożsamiać ze współpracą z samym uniwersytetem. Za szczególnie naganne sąd uznał kierowanie zarzuconych praktyk do osób starszych i utrzymał wysokość kar nałożonych przez UOKiK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH