Analiza: zasady emisji reklam leków w USA traktowane dość wybiórczo

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: White Paper Agency /rynekaptek.pl   26-08-2016, 11:56

Analiza: zasady emisji reklam leków w USA traktowane dość wybiórczo USA zgodnie z regulacjami prawnymi dopuszcza reklamowanie leków na receptę. W Polsce jest to zabronione.

Tylko dwa kraje na świecie – USA i Nowa Zelandia - pozwalają na reklamę leków na receptę skierowaną bezpośrednio do konsumentów. W USA jest to możliwe m.in. z powodu mocnej, politycznie i finansowo, pozycji przemysłu farmaceutycznego - wskazuje White Paper Agency, która poddała analizie amerykański rynek reklam na receptę.

Stany Zjednoczone to jeden z dwóch krajów na świecie, gdzie można reklamować leki na receptę bezpośrednio konsumentom. Jak regulowane są reklamy leków dla konsumentów w USA? Czy zasady są przez producentów leków przestrzegane?

Wydatki branży farmaceutycznej na reklamę w USA wzrosły o ponad 60 proc. w ciągu ostatnich czterech lat, wynosząc w 2015 r. około 5,2 mld dolarów. Dla porównania w całym 2015 r. sektor farmaceutyczny w Polsce wydał na promocję prawie 1 mld zł.

Skierowane bezpośrednio do konsumentów reklamy leków D2C (Direct to Customer), występują najczęściej w trzech formach:

- Reklamują produkt – informują konsumentów o nazwie, korzyści i ryzyku zażywania danego leku;
- Przypominają o produkcie – wymieniają nazwy leków, ale nie podają korzyści płynących z ich stosowania;
- Pomagają w poszukiwaniach – opisują danę chorobę lub schorzenie, ale nie podają nazwy konkretnego leku.

W Stanach Zjednoczonych w ten sposób mogą być reklamowane nie tylko leki OTC, ale także leki na receptę. A to wzbudza sporo kontrowersji.

Na co zezwala prawo
Reklamy leków na receptę W USA uregulowane są przepisami prawa, a nadzór nad ich przestrzeganiem pełni FDA (The U.S. Food and Drug Administration). Zgodnie z wytycznymi FDA reklamy leków na receptę muszą:

- prezentować przynajmniej jeden z zatwierdzonych zastosowań leku;
- prezentować nazwę zamiennika leku;
- prezentować zagrożenia płynące z zażywania leku;
- przedstawić właściwą/ sprawiedliwą równowagę informacji;
- przedstawiać krótkie podsumowanie efektów ubocznych.

Konsumenci celowo wprowadzani w błąd?
W reklamach skierowanych do konsumentów zazwyczaj występują celebryci, aktorzy i postaci z kreskówek, odgrywający role zadowolonych pacjentów i pracowników służby zdrowia. Przeciwnicy reklamowania leków na receptę twierdzą, że producenci leków celowo wprowadzają w błąd konsumentów, bo ich odbiorcy wierzą, że gwiazdy rzeczywiście zażywają przepisane im leki, a aktorzy w białych fartuchach ze stetoskopami są prawdziwymi lekarzami. Reklamy leków bywają też krytykowane za podawanie niewystarczających informacji o leku, zachęcanie do ich nadużywania czy do korzystania z drogich leków, zamiast z ich tańszych odpowiedników.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH