AOTMiT: ograniczyć występowanie patologii

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   09-03-2017, 15:01

AOTMiT: ograniczyć występowanie patologii Agencja podkreśliła, że istoty problemu należy doszukiwać się przede wszystkim we wprowadzającej w błąd reklamie suplementów diety i wyrobów medycznych

Zasadne jest precyzyjne uregulowanie sytuacji tzw. produktów z pogranicza, m.in. poprzez stworzenie procedury „reklasyfikacji” produktów, które formalnie nie posiadają statusu leku, ale tak sugeruje reklama - uważa AOTMiT.

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji podziela wątpliwości, co do obecnych praktyk rynkowych w zakresie reklamy produktów leczniczych, suplementów diety i wyrobów medycznych.

Wskazała jednak na potrzebę wypracowania rozwiązania, które bez wprowadzania bezwzględnego zakazu reklamy, ograniczy występowanie „patologii” i doprowadzi do zwiększenia standardów prowadzenia reklamy tych produktów.  

Agencja podkreśliła, że istoty problemu należy doszukiwać się przede wszystkim we wprowadzającej w błąd reklamie suplementów diety i wyrobów medycznych oraz w braku efektywnego nadzoru nad reklamą tych produktów.

Zdaniem Agencji zasadne jest również precyzyjne uregulowanie sytuacji tzw. produktów z pogranicza, m.in. poprzez stworzenie procedury „reklasyfikacji” produktów, które formalnie nie posiadają statusu leku, ale których skład lub sposób prezentacji stosowany przez producenta jest właściwy dla produktów leczniczych.

Agencja przedstawiła następujące propozycje zmian.

W zakresie reklamy produktów leczniczych:
- wprowadzenie przepisów regulujących zasady prowadzenia reklamy w Internecie, w tym na portalach społecznościach;

- doprecyzowanie zasad przekazywania próbek produktów leczniczych m.in. poprzez wprowadzenie obowiązku przechowywania próbek w odpowiednich warunkach, w tym w hurtowni farmaceutycznej;

- zwiększenie efektywności nadzoru nad reklamą m.in. poprzez wprowadzenie kar pieniężnych za niezgodną z prawem reklamę, możliwość natychmiastowego wstrzymania prowadzenia reklamy przez GIF na czas prowadzenia pełnego postępowania w sprawie w przypadku uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów;

- rozważenie kontroli prewencyjnej reklam „o największym zasięgu” – np. emitowanych przez ogólnopolskie stacje telewizyjne.

W zakresie reklamy suplementów diety i „żywności specjalnej”:
- wprowadzenie definicji reklamy na wzór definicji reklamy leków;

- wprowadzenie obowiązkowego komunikatu (ostrzeżenia) w każdej reklamie, informującego o statusie prawnym produktu;

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH