Aptek ubywa, sprzedaż leków rośnie

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PP, Dziennik Gazeta Prawna/rynekaptek.pl   30-11-2009, 10:10

Zagrożeniem dla tradycyjnych aptek może okazać się sprzedaż leków przez internet.

O zmianach trendu na polskim rynku farmaceutycznym informowaliśmy we wrześniu. Już wtedy w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl Piotr Kula prezes firmy analitycznej PharmaExpert wyrokował, że nieznaczny spadek liczby aptek może wróżyć kolejne. To trafne spostrzeżenie ma swoje odzwierciedlenie w życiu. Blisko 200 aptek zostało zamkniętych w ostatnich miesiącach, a to zapewne nie koniec.

Około jedna trzecia aptek w naszym kraju objęta jest programami lojalnościowymi dużych firm zajmujących się hurtowym obrotem lekami. 35-40 proc. aptek była w zeszłym roku zadłużona. Jak uważają analitycy, liczba ta sukcesywnie w tym roku się zwiększa.

Pierwsze apteki już bankrutują. Według najnowszych danych firmy analitycznej PharmaExpert w październiku w całym kraju było 13 480 aptek. Pięć miesięcy wcześniej było ich o 170 więcej. Jak widać, wzrost sprzedawanych leków nie przekłada się na kondycję aptek.

Kolejnym zagrożeniem dla tradycyjnych aptek może okazać się sprzedaż leków przez internet. W ocenie 80 procent ankietowanych producentów leków (badanie przeprowadziły firmy analityczne PMR i KPMG) ten kanał dystrybucji będzie najdynamiczniej rozwijającym się w 2010 roku.  W Polsce działa obecnie ponad 100 aptek internetowych, ale łącznie sprzedają mniej niż 1 procent wszystkich leków, a ich obroty wahają się na poziomie 100 mln zł. Zwykłych aptek działa ponad 13 tys.

Według szacunków jednej z większych niezależnych aptek w sieci, w okresie najbliższych trzech lat za pośrednictwem internetu będzie sprzedawane 1,5 proc. wszystkich leków za 530 mln zł. Jednak kierownictwo firmy przestrzega, że to trudny i kosztowny sposób dystrybucji.

Producenci leków uważają również, że w Polsce zacznie się rozwijać kanał bezpośredniej sprzedaży leków. 59 proc. firm pytanych w badaniu PMR i KPMG odpowiedziało, że będzie ona rosła szybciej niż cały rynek leków, który ma zanotować 7–8-proc. wzrost sprzedaży. Dystrybucja bezpośrednia leków to model, który pomija hurtownię jako właściciela leku – fabryka sprzedaje go bezpośrednio aptece. Chociaż hurtownik pełni rolę dostawcy, to jednak pobiera niższą marżę. Jako pierwsza w Polsce taką sprzedaż wprowadziła w tym roku AstraZeneca, jeden z największych producentów leków na świecie.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.