Apteka w galerii - nawet tu potrzebny jest uśmiech

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   27-10-2011, 11:06

Apteka w galerii - nawet tu potrzebny jest uśmiech

Czy sama lokalizacja apteki w galerii handlowej zapewni odpowiedni obrót i umożliwi uzyskanie dochodu na przyzwoitym poziomie? O zależnościach prowadzenia działalności pod bokiem marketów opowiadają nasi eksperci.

- Jest duża korelacja między rodzajem supermarketu i obrotem znajdującej się w pobliżu apteki, a także usytuowaniem względem głównego wejścia oraz linii kas - opowiada Maciej Karbowiak, ekspert ds. trade marketingu farmaceutycznego.

Wielkość marketu, liczba kas czy dodatkowa infrastruktura to parametry, które uzależniają obrót apteki w galerii handlowej. Szacunkowo można przyjąć, że 2 tys. klientów supermarketu dziennie to minimum do utrzymania się apteki. Jeśli liczba klientów sklepu wzrasta do 8-10 tys. dziennie, można spokojnie prowadzić działalność.

Istotna jest zatem lokalizacja innych działalności, komplementarnych względem operatora "spożywki" oraz wielkość jednego koszyka w markecie - paradoksalnie im większa na "spożywce" tym większa na aptece.

Efekt skali zauważalny jest także w innych sytuacjach. Jeśli apteka zlokalizowana jest przy przejściach dla pieszych, przystankach autobusowych, tramwajowych, ciągach handlowych lub w pobliżu przychodni, jest większe prawdopodobieństwo zrealizowania w niej recept przez pacjentów niż w obiekcie położonym w mniej atrakcyjnej lokalizacji. - Często zauważalna jest dobra korelacja apteki z pocztą - dodaje Maciej Karbowiak.

Zakupy kompleksowe
To, że na funkcjonowanie apteki znajdującej się w danej galerii ogromne znaczenie ma to, jaka sieć prowadzi w niej market spożywczy potwierdza Jakub Lewandowski, ekspert Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Sprzedażą. Na jej obroty wpływa bowiem kilka istotnych czynników, z czego najważniejsze to kompleksowość zakupów oraz typ sieci.

- Kompleksowość zakupów dokonywanych przez klientów marketów spożywczych jest jednym z ważniejszych czynników wpływających funkcjonowanie apteki. Zarówno klienci takich sieci jak Carrefour, Tesco, Biedronka, Lidl i innych dokonują tzw. zakupów codziennych (czyli artykułów świeżych i pierwszej potrzeby). Zakupy codzienne z reguły dokonywane są przed, jak i po pracy. Dla klientów zazwyczaj ważne jest, aby zrobić je sprawnie, szybko i w miłej atmosferze - uważa Lewandowski.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH