Apteki, jak sklepy: walczą o klienta

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Bankier.pl/Rynek Zdrowia   18-09-2009, 15:09

Apteki, jak sklepy: walczą o klienta

Walka o klienta obecna jest już praktycznie w każdej dziedzinie. Aptekarze zrzeszają się w sieci, by skutecznie utrzymać klientów. Mnożą się programy lojalnościowe, które według danych zrzeszają już ponad 30-procent aptek.

Według danych firm monitorujących rynek farmaceutyczny rok 2008 był dla branży bardzo udany. Wartość rynku aptecznego wyniosła bowiem 24 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 11 proc. Jedną z jego charakterystycznych cech są wysokie koszty sprzedaży. Systematycznie rosną również koszty prowadzenia działalności – wzrastają czynsze za dzierżawę lokali i koszty kredytów bankowych. Silna jest też presja płacowa ze strony personelu.

Dziś w różnego typu programach lojalnościowych uczestniczy ponad 30 proc. aptek. Według informacji IMS Health prawie 8,5 proc. z ponad 13 tys. aptek działających w Polsce należy do sieci skupiających powyżej 20 punktów detalicznych.

– Spodziewamy się, że w najbliższych latach współpraca między dystrybutorami leków a aptekami, dzięki programom lojalnościowym i przystępowaniu do sieci franczyzowych, będzie coraz bardziej widoczna – mówi Edyta Lewandowska, dyrektor marketingu Dbam o Zdrowie.

Nie należy także zapominać o rosnącej roli sprzedaży leków przez internet. W takim modelu sprzedaży leki są tańsze nawet o 15-20 proc. niż w aptekach stacjonarnych. Do 2012 roku rynek internetowej sprzedaży leków w Polsce może być wart od 1,2 do nawet 2,4 mld zł.

W opinii Marcina Piechocińskiego, członka zarządu spółki Świat Zdrowia, która zrzesza blisko 1,6 tys. aptek, sytuacja w branży zmierza w kierunku silnego rozwoju sieci.

– Na Zachodzie coraz większe znaczenie mają sieci zajmujące się sprzedażą medykamentów. Na przykład u naszych niemieckich sąsiadów już blisko 80 proc. aptek funkcjonuje właśnie w taki sposób. Sądzę, że w Polsce już niedługo może zabraknąć podmiotów działających poza sieciami...

Edyta Lewandowska, dyrektor marketingu Dbam o Zdrowie wyjaśnia, że  obecnie, jako pierwsi w Polsce, wprowadzili ofertę franczyzy skierowaną do prywatnych aptekarzy uczestniczących w ich programie lojalnościowym.

 – Oferowana przez nas franczyza z jednej strony zapewnia pełną niezależność prywatnej apteki, a z drugiej pozwala wykorzystać potencjał wspólnoty mającej znaczący udział w polskim rynku farmaceutycznym...

Dzisiaj w zasadzie każda licząca się na rynku hurtownia ma własny program lojalnościowy. Druga pod względem udziału w rynku (po Polskiej Grupie Farmaceutycznej z programem Dbam o Zdrowie, ale przed Torfarmem ze Światem Zdrowia) spółka Farmacol stworzyła Program Apteka z Sercem. Swoje programy mają również Prosper z Apteką Dobrych Cen oraz hurtownia farmaceutyczna ACP Pharma (Grupa Orfe) z programem Z Nami Zdrowiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.