Apteki samoobsługowe - nowy sposób na wyrównanie domniemanych strat?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Robert Gontarek /rynekaptek.pl   05-04-2011, 06:32

Apteki samoobsługowe - nowy sposób na wyrównanie domniemanych strat?

Podstawową zaletą wydzielenia w aptece przestrzeni zapewniającej klientowi bezpośredni dostęp do produktów jest możliwość skupienia uwagi farmaceuty wyłącznie na wydawaniu leków.

Jednak do kwestii sprzedaży samoobsługowej większość rodzimych aptekarzy podchodzi ostrożnie. Według obiegowego stereotypu, polska apteka - sprzedając leki i oferując poradę farmaceuty - spełnia ważną misję społeczną. Nie powinna więc być sklepem, którego głównym celem jest osiąganie zysków.

Co innego jednak podpowiada praktyka. Według Macieja Jaworskiego, kierownika jednej z aptek sieci Prima Pharma, samoobsługa to przyszłość polskiego rynku aptecznego:

- Na pewno pomaga umocnić pozycję na rynku. Widać to szczególnie na Zachodzie, gdzie w większości placówek, praktycznie 90 procent przestrzeni handlowej należy do klienta - przekonuje.

Komercyjny model apteki narodził się za Oceanem, gdzie już samo określenie „drugstore”, oznacza przecież „sklep z lekami”. Tam od dawna po aptecznym markecie pacjent-klient przechadza się z zakupowym koszykiem. Również w Europie Zachodniej taki model apteki przyjął się szeroko. W Polsce koszyki można spotkać głownie w wybranych sieciówkach.

Zadowolenie klientów
Również część małych aptek ma już stoiska samoobsługowe. Ale jeśli trzymać się porównania z (super)marketem, chodzi tu nie tyle o cały sklep, ile o samą okolicę stanowiska z kasami. Klient nie wybiera się do apteki specjalnie na samoobsługowe zakupy, ale robi je raczej „po drodze” do okienka farmaceuty.

- Stojąc w kolejce, zawsze potrafi sobie wybrać jakiś dodatkowy produkt spośród asortymentu wystawionego na zewnątrz. Dzięki temu wyraźnie wzrasta sprzedaż - zapewnia Edyta Łopatyńska, współwłaścicielka samoobsługowej Apteki Rodzinnej w Lublinie, udostępniającej w ten sposób kosmetyki, preparaty ziołowe i suplementy diety.

Według Macieja Jaworskiego, dodatkowym rozwiązaniem dla części samoobsługowej jest zatrudnianie dermokonsultantek: zadowoleni klienci częściej wracają do apteki po kolejną konsultację, co jest zarazem okazją do nowych zakupów.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH