Apteki w sieci jak Biedronka - konkurują ceną

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: IRCenter/ rynekaptek.pl   03-11-2015, 15:26

Apteki w sieci jak Biedronka - konkurują ceną Apteki wirtualne konkurują przede wszystkim ceną

Apteki w centrach handlowych nie unikną integracji kanałów sprzedaży. W branży aptek, podobnie jak w innych segmentach rynku retail, ogromna część klientów podczas zakupów kieruje się ceną - wynika z badania rynku.

Branża aptek w internecie rozwija się podobnie, jak tradycyjny retail reprezentowany przez Biedronkę. Silna wojna cenowa wymusza precyzyjne działania marketingowe i obniżanie kosztów. Dominują działania efektywnościowe (e-mail marketing ) i zasięgowe (SEM) – wynika z badania, przeprowadzonego w 2015 r. wśród internautów.

Celem projektu było opisanie ścieżek klienckich prowadzących do aptek internetowych. W tym celu porównano dane pochodzące z wielu różnych źródeł: deklaracje użytkowników, skany cen produktów oferowanych w aptekach, zachowania ich użytkowników w mediach społecznościowych oraz w ramach wyszukiwarki Google, jak i ruch na ich stronach internetowych.

Kluczowy wniosek z projektu jest taki, że internet nie spowoduje zamknięcia aptek stacjonarnych. Tylko 6 proc. klientów korzysta wyłącznie z online’owych sposobów sprzedaży. Apteki są więc skazane na integrację digitalowych i fizycznych punktów sprzedaży.

Użytkowników aptek internetowych można podzielić na dwa segmenty: kobiety w wieku 26 – 33 lata i osoby powyżej 45 roku życia. Wśród nich  zdecydowanie dominują kobiety. Obie grupy zdecydowanie motywują się ceną przy wyborze produktów online.

Ruch na stronach internetowych aptek generuje przede wszystkim SERP (search engine results page, czyli marketing w wyszukiwarkach) i związane z nim bezpośrednie działania reklamowe. Na to stawiają liderzy. Główny gracz – Doz – zdecydowanie korzysta ze wspomnianego SERP, pozostając przy tym przy relatywnie wysokich cenach swoich produktów.

Kluczowym źródłem ruchu dla DOZ jest reklama display, czyli reklama graficzna emitowana na powierzchni witryny, np. baner. Z tego samego rozwiązania korzysta również apteka Gemini, która jednocześnie oferuje niskie ceny swoich najbardziej popularnych produktów. Popularność Gemini w Google nieprzerwanie rośnie od 2013 roku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH