Badanie: jak pacjenci oceniają POZ

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   30-03-2017, 13:42

Badanie: jak pacjenci oceniają POZ Respondenci, pomimo wskazanych problemów z dostępem do przychodni, dobrze oceniają opiekę sprawowaną przez wybranego przez siebie lekarza

Ogólna ocena funkcjonowania Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) jako elementu systemu opieki zdrowotnej nie jest dobra – taki wniosek płynie z sondażu opinii przeprowadzonego przez Fundację MY Pacjenci pt. „Podstawowa Opieka Zdrowotna – jaka jest i jaka być powinna?"

Jak wynika z przeprowadzonego sondażu, pacjenci przyznali POZ żółtą kartkę – ogólna ocena funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej jako elementu systemu opieki zdrowotnej nie jest dobra – opinie negatywne wystawiło 64% respondentów, a pozytywne 30%. W przypadku zachorowania na chorobę przewlekłą 93% respondentów udałoby się do gabinetu lekarza specjalisty, a tylko połowa sądzi, że lekarz POZ potrafiłby ją leczyć skutecznie. Otrzymane wyniki wskazują na przywiązanie pacjentów i zaufanie do leczenia przez lekarzy specjalistów i niedocenianie roli podstawowej opieki zdrowotnej jako miejsca leczenia chorób przewlekłych.

Z opieki w poradni POZ korzystało 82% respondentów. Wbrew powszechnym opiniom istnieją liczne bariery dostępu do POZ, dotyczące zarówno czasu oczekiwania na wizytę jak i możliwości umawiania wizyt przez pacjentów. Respondenci niekorzystający z usług POZ jako przyczyny wskazują głównie długi czas oczekiwania na wizytę (50%), trudności w dodzwonieniu się (43%) czy konieczność osobistego udania się do placówki w celu umówienia wizyty (29%), długi czas oczekiwania na wizytę przed gabinetem (40%) czy trudności w znalezieniu dobrego lekarza w publicznej placówce POZ (36%).

Respondenci korzystający z opieki w POZ wskazują na problemy z długim czasem oczekiwania na wizytę (61%) oraz przed gabinetem (44%), czy trudności w zapisaniu się na wizytę (43%). Dodają jeszcze barierę pod postacią utrudnień w zlecaniu badań diagnostycznych i profilaktycznych (40%) oraz brak możliwości pilnej konsultacji z wybranym przez siebie lekarzem rodzinnym w nagłych sytuacjach zdrowotnych (30%).

POZ nie wykorzystuje też nowoczesnych narzędzi komunikacji z pacjentami i umawiania wizyt. Trzy czwarte pacjentów umawia wizyty telefonicznie. Duża grupa pacjentów (28%) czeka po tzw. numerek od wczesnych godzin porannych. Z nowocześniejszych narzędzi umawiania wizyt – maila, formularza kontaktowego lub kalendarza wizyt korzysta zaledwie 9% respondentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH