Badanie: jak pacjenci oceniają POZ

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   30-03-2017, 13:42

Badanie: jak pacjenci oceniają POZ Respondenci, pomimo wskazanych problemów z dostępem do przychodni, dobrze oceniają opiekę sprawowaną przez wybranego przez siebie lekarza

Ogólna ocena funkcjonowania Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) jako elementu systemu opieki zdrowotnej nie jest dobra – taki wniosek płynie z sondażu opinii przeprowadzonego przez Fundację MY Pacjenci pt. „Podstawowa Opieka Zdrowotna – jaka jest i jaka być powinna?"

Jak wynika z przeprowadzonego sondażu, pacjenci przyznali POZ żółtą kartkę – ogólna ocena funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej jako elementu systemu opieki zdrowotnej nie jest dobra – opinie negatywne wystawiło 64% respondentów, a pozytywne 30%. W przypadku zachorowania na chorobę przewlekłą 93% respondentów udałoby się do gabinetu lekarza specjalisty, a tylko połowa sądzi, że lekarz POZ potrafiłby ją leczyć skutecznie. Otrzymane wyniki wskazują na przywiązanie pacjentów i zaufanie do leczenia przez lekarzy specjalistów i niedocenianie roli podstawowej opieki zdrowotnej jako miejsca leczenia chorób przewlekłych.

Z opieki w poradni POZ korzystało 82% respondentów. Wbrew powszechnym opiniom istnieją liczne bariery dostępu do POZ, dotyczące zarówno czasu oczekiwania na wizytę jak i możliwości umawiania wizyt przez pacjentów. Respondenci niekorzystający z usług POZ jako przyczyny wskazują głównie długi czas oczekiwania na wizytę (50%), trudności w dodzwonieniu się (43%) czy konieczność osobistego udania się do placówki w celu umówienia wizyty (29%), długi czas oczekiwania na wizytę przed gabinetem (40%) czy trudności w znalezieniu dobrego lekarza w publicznej placówce POZ (36%).

Respondenci korzystający z opieki w POZ wskazują na problemy z długim czasem oczekiwania na wizytę (61%) oraz przed gabinetem (44%), czy trudności w zapisaniu się na wizytę (43%). Dodają jeszcze barierę pod postacią utrudnień w zlecaniu badań diagnostycznych i profilaktycznych (40%) oraz brak możliwości pilnej konsultacji z wybranym przez siebie lekarzem rodzinnym w nagłych sytuacjach zdrowotnych (30%).

POZ nie wykorzystuje też nowoczesnych narzędzi komunikacji z pacjentami i umawiania wizyt. Trzy czwarte pacjentów umawia wizyty telefonicznie. Duża grupa pacjentów (28%) czeka po tzw. numerek od wczesnych godzin porannych. Z nowocześniejszych narzędzi umawiania wizyt – maila, formularza kontaktowego lub kalendarza wizyt korzysta zaledwie 9% respondentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.