Badanie o potencjale sprzedażowym europejskich aptek

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/rynekaptek.pl   18-02-2015, 15:14

Badanie o potencjale sprzedażowym europejskich aptek

Farmaceuci w Europie niechętnie oferują swoim klientom duże opakowania leków dostępnych bez recepty. Rzadko też sugerują zakup dodatkowych produktów, które mogłyby wspomóc walkę z występującą dolegliwością - wynika z badania Simon - Kucher & Partners.

Ta doradcza firma, specjalizująca się w zarządzaniu cenami, sprzedaży, strategii i marketingu, przeprowadziła badanie, które miało na celu sprawdzić potencjał sprzedażowy europejskich aptek. W ramach badania, które objęło swoim zasięgiem Francję, Niemcy, Włochy, Hiszpanię i Wielką Brytanię, tzw. tajemniczy klienci odwiedzili łącznie 148 aptek w Paryżu, Monachium, Mediolanie, Madrycie i Londynie. W każdym z pięciu miast zostało odwiedzonych około 30 aptek.

Tajemniczy klienci zwracali uwagę na wygląd apteki, jej układ i rozmieszczenie asortymentu, a także dokonali analizy cen oferowanych produktów i przeprowadzili rozmowy z pracownikami na temat dostępnych środków leczniczych na migrenę i biegunkę. Dodatkowo, ocenie poddano również pięć aptek online w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Na początku rozmowy informowali farmaceutów o swoich dolegliwościach, związanych z migreną bądź biegunką, po czym prosili o rekomendację, pytając który z dostępnych leków farmaceuta by im polecił. Duże opakowania leków na migrenę były zalecane jedynie w 7 proc. przypadków, mimo iż migrena jest przypadłością nawracającą, z mniejszą lub większą częstotliwością.


Kluczowy wniosek nasuwający się po przeprowadzeniu badania jest taki, że firmy OTC nie wykorzystują w pełni swojego potencjału tkwiącego w sprzedaży leków dostępnych bez recepty, szczególnie w wyniku niedoceniania korzyści, jakie daje cross-selling i up-selling. Stosowanie up-sellingu przy sprzedaży większych opakowań leków OTC jest korzystne zarówno dla klientów, którzy płacą niższą cenę w przeliczeniu na jedną tabletkę leku, ale także dla właścicieli aptek i producentów leków, którzy dzięki oferowaniu większych opakowań aktualnym klientom mogą zarobić więcej i jednocześnie zmniejszają koszty zdobycia nowego klienta.

Podobnie, nie w pełni wykorzystany jest potencjał, jaki oferuje cross-selling, czyli tzw. sprzedaż krzyżowa. Zdaniem firmy Simon - Kucher & Partners, liczba produktów i usług, z jakich pacjent może jednocześnie skorzystać ma nie tylko wpływ na wyniki, ale także na lojalność pacjenta.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.