BCC: reklama nie może sugerować, że suplement jest lekiem

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: BCC/ rynekaptek.pl   20-04-2016, 13:49

BCC: reklama nie może sugerować, że suplement jest lekiem

Resort zdrowia powinien wypracować regulacje porządkujące obszar reklamy suplementów. Przestrzegamy jednak przed całkowitym zakazem ich reklamy, przede wszystkim ze względu na unijne regulacje - informuje BCC.

Zdaniem BCC, resort zdrowia powinien wypracować regulacje porządkujące ten obszar.

"Przestrzegamy jednak przed całkowitym zakazem ich reklamy, przede wszystkim ze względu na unijne regulacje dotyczące swobodnego przepływu towarów i usług, które można reklamować. Opowiadamy się za rozsądnym kontrolowaniem w mediach treści i formy reklamy suplementów diety i leków sprzedawanych bez recepty"  - informuje organizacja.

Potrzebne jest monitorowanie takich reklam, zarówno przez Ministerstwo Zdrowia, GIS, GIF, UOKiK oraz samorząd lekarski i aptekarski. Również Rada Reklamy powinna bardziej zdecydowanie kontrolować przestrzeganie Kodeksu Etyki Reklamy.

- Wszelkie prawne ograniczenia powinny nastąpić po solidnym przeprowadzeniu badań rynku i otrzymaniu wiarygodnego potwierdzenia, że za wzrost spożycia suplementów diety i leków OTC odpowiada ich niewłaściwie prowadzona reklama. Na tej podstawie należy wypracować skuteczne narzędzia weryfikacji zgodności treści reklam z obowiązującym prawem krajowym i unijnym - dodaje BCC.

Zdaniem organizacji, reklama suplementów diety musi być przede wszystkim rzetelna. Nie może i nie powinna sugerować, że suplement jest lekiem, tak samo jak „aktor” przebrany w biały fartuch udający lekarza lub farmaceutę, którego odbiorca traktuje jako autorytet medyczny.

- Niestety jest to często celowe i nieuczciwe działanie specjalistów od reklamy i marketingu. Również wielu przedsiębiorców stosuje w tym zakresie nieetyczne praktyki. Łamane są w ten sposób obowiązujące, unijne przepisy dotyczące przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (suplementów diety), które nie powinny wprowadzać ich w błąd. To jednak zadnie dla UOKiK - zauważa BCC.

Konieczna jest również lepsza edukacja pacjentów w tym zakresie. Edukacja, a nie zakaz, jest bardziej skuteczną formą budowania świadomości zdrowotnej społeczeństwa. I tu ogromna rola lekarza pierwszego kontaktu oraz farmaceuty w przekazaniu pacjentowi wiedzy jak odróżniać lek od suplementu diety oraz wskazać na zagrożenia związane z nadużywaniem tych specyfików i wystąpieniem ryzyka niekorzystnych interakcji.

- Uważamy, że każdy zakaz reklamy, bez względu na jej zakres, ogranicza swobodę przedsiębiorczości i konkurencji – niekorzystnie wpływa na rynek pracy, ogranicza dostęp obywateli do rzetelnej informacji handlowej, a także uderza finansowo w rynek reklamy i mediów. W związku z tym konieczne jest precyzyjne określenie skutków ekonomicznych, zarówno dla rynku reklamy, producentów farmaceutyków, ale także budżetu państwa - ocenia BCC.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH