Brexit: co z decyzjami refundacyjnymi dla podmiotów z UK?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Infarma/ rynekaptek.pl   27-02-2019, 11:37

Brexit: co z decyzjami refundacyjnymi dla podmiotów z UK? Jeżeli Zjednoczone Królestwo, zgodnie z zapowiedziami, opuści Unię Europejską z końcem marca, chorzy mogą zostać postawieni w bardzo trudnej sytuacji - uważa Infarma (fot. pixabay)

Mimo zapewnień Ministerstwa Zdrowia, że podejmuje wszelkie niezbędne działania, by Brexit na polskim rynku nie wywołał problemów w dostępie do leków, wciąż są kwestie które wymagają pilnego zarządzenia - uważa Związek Infarma.

- Wydaje się, że Ministerstwo Zdrowia nie dostrzega zagrożenia, wynikającego z konieczności przeniesienia przed Brexitem decyzji refundacyjnych, wydanych dla podmiotów dotychczas posiadających swoje siedziby w Wielkiej Brytanii, na ich przedstawicielstwa w krajach unijnych - ocenia Infarma.

- Na podstawie doniesień medialnych, w tym ostatnich wypowiedzi Wiceministra Macieja Miłkowskiego, można wnioskować, że Ministerstwo Zdrowia zauważa przede wszystkim aspekty Brexitu związane z rejestracją leków - dodano w komunikacie.

Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL) 26 lutego 2019 opublikował komunikat, w którym wydał wytyczne dla firm farmaceutycznych na wypadek wyjścia Wielkiej Brytanii z UE bez porozumienia (tzw. twardego).

Do wyjaśnienia pozostaje natomiast kwestia decyzji refundacyjnych, które zostały wydane dla podmiotów, mających swoje dotychczasowe siedziby w Wielkiej Brytanii. Aby pacjenci mieli niezakłócony dostęp do leków, konieczne jest pilne przeniesienie przez Ministerstwo Zdrowia przed Brexitem tych decyzji, na ich przedstawicielstwa w Unii Europejskiej.

- Jeżeli Zjednoczone Królestwo, zgodnie z zapowiedziami, opuści Unię Europejską z końcem marca, chorzy mogą zostać postawieni w bardzo trudnej sytuacji. Czasu jest mało, dlatego konieczne jest zastosowanie takich rozwiązań, które zabezpieczą dostęp do leków ratujących zdrowie i życie – podkreśla Bogna Cichowska-Duma, dyrektor generalny Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA.

W związku z potrzebą pilnych działań, zasadne jest przyjęcie, tak jak ma to miejsce w prawie farmaceutycznym, podejścia umożliwiającego przeniesienia decyzji refundacyjnych z mocy prawa. W takim trybie, do zmiany wnioskodawcy refundacyjnego powinno wystarczyć powiadomienie odpowiednich organów, czyli Ministra Zdrowia.

- Liczymy, że Ministerstwo Zdrowia w najbliższym czasie wyda wytyczne, które umożliwią takie przeniesienia decyzji refundacyjnych. Dzięki temu sprawnie będzie można przeprowadzić proces ich aktualizacji. Cała procedura pozostanie w obszarze formalnym, nie powodując negatywnych konsekwencji dla pacjentów – tłumaczy Bogna Cichowska-Duma.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH