Co powinien wiedzieć pacjent przychodząc do apteki

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   13-05-2015, 13:19

Co powinien wiedzieć pacjent przychodząc do apteki Jak ułatwić pracę farmaceucie

Cechy, które powinny definiować farmaceutę to przede wszystkim: cierpliwość i empatia wobec pacjenta, komunikatywność oraz nastawienie na ciągłe poszerzanie swojej wiedzy - wnika z badania opinii "Recepta na sukces w farmacji".

Ze względu na specyfikę pracy aptekarza, klienci słusznie stawiają farmaceutom wysokie wymagania, oczekując nie tylko pomocy przy wyborze leku, ale również życzliwej i szybkiej obsługi. Mając jednak na uwadze fakt, że przeciętna wizyta w aptece trwa zaledwie kilka minut, warto wiedzieć jak możemy ją usprawnić i wesprzeć farmaceutę - zauważają autorzy badania i podpowiadają pacjentom, co może ułatwić wizytę w aptece.

1. Otrzymując receptę od lekarza, zwróćmy uwagę na jej czytelność – jeśli farmaceuta będzie miał problem z odczytaniem nazwy leku czy rozszyfrowaniem podpisu lekarza może nie wydać przepisanego preparatu. Dobrze wypełniona recepta musi zawierać: numer, datę, dane pacjenta (imię i nazwisko, nr PESEL, adres), określenie oddziału NFZ, kod uprawnień dodatkowych, dane dotyczące świadczeniodawcy, dane dotyczące wystawianych leków, pieczątkę i podpis lekarza. Na podstawie dowodu osobistego farmaceuta może jedynie poprawić błędnie wpisany nr PESEL lub adres.

2. Pilnujmy terminu realizacji recept – standardowy termin realizacji recepty nie może przekroczyć 30 dni od daty jej wystawienia. Inaczej jest jednak w przypadku recepty na antybiotyk – jest ona ważna jedynie przez 7 dni. Jeżeli na recepcie widnieje adnotacja, że jest to lek immunologiczny wytwarzany specjalnie dla pacjenta, ma on na jej realizację 90 dni. Z kolei receptę na lek sprowadzany z zagranicy możemy zrealizować w ciągu 120 dni. Warto o tym pamiętać, ponieważ przychodząc do apteki z przeterminowaną receptą farmaceuta nie może wydać nam przepisanego leku.

3. Recepta lekarska jest niezbędna do wydania leku – aptekarz ma prawo wydać lekarstwo na receptę jedynie w przypadku nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, np. jeśli osoba cierpiąca na chorobę przewlekłą przebywa na urlopie i zapomniała zabrać leku ze sobą. W takiej sytuacji pacjent otrzyma preparat w najmniejszym terapeutycznym opakowaniu. Farmaceuta wydając lek kieruje się wówczas jedynie własną wiedzą i doświadczeniem. Pamiętajmy, że wystawianie recept to nie tylko uprawnienie, ale przede wszystkim odpowiedzialność. Nie miejmy więc pretensji do farmaceuty, jeśli nie wyda nam danego specyfiku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.