Co przekłada się na skuteczność kampanii prozdrowotnych?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Wojciech Kuta/rynekaptek.pl   28-11-2017, 09:26

Co przekłada się na skuteczność kampanii prozdrowotnych? Spot z królikami, będący częścią kampanii promującej zdrowie prokreacyjne, nadal budzi kontrowersje (Fot. Archiwum)

W dobie mediów społecznościowych doszło do równowagi sił między nadawcą i odbiorcą. Na przykładzie spotu resortu zdrowia widać, że ta równowaga dla twórców kampanii może okazać się dość niebezpieczna - zauważa ekspertka odnosząc się do popularnego spotu z królikami, promującego zdrowie prokreacyjne.

Na czym polega istota funkcjonowania współczesnych mediów, także społecznościowych, jakie są oczekiwania ich użytkowników? To tylko dwa pytania, na które odpowiedzi powinni znać twórcy kampanii społecznych, programów profilaktycznych, czy akcji promujące zdrowy styl życia.

Czasy się zmieniają, media też
Króliki świetnie wiedzące, „jak zadbać o liczne potomstwo” w spocie Ministerstwa Zdrowia mają swoje pięć minut. Także za sprawą kwestii: „Jeśli chcesz zostać rodzicem, weź przykład z królików”.

- Gdyby ów spot z królikami został wyemitowany 20 lat temu, byłby przez pewien czas tematem rozmów w rodzinach, wśród sąsiadów, czy w pracy. Na tym by się skończyło. Dziś, głównie za sprawą internetu, stał się powszechnie komentowany, parodiowany, krytykowany. Także dlatego, że do sieci wyciekła informacja, że spot kosztował 2,7 mln zł - mówi dr hab. Małgorzata Lisowska-Magdziarz, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dodaje, że w dobie mediów społecznościowych doszło do równowagi sił między nadawcą i odbiorcą. - Jak widać na przykładzie spotu resortu zdrowia, ta równowaga dla twórców kampanii może okazać się dość niebezpieczna - stwierdziła Małgorzata Lisowska-Magdziarz podczas sesji dotyczącej zdrowotnych kampanii społecznych w trakcie X Konferencji Naukowej „Kardiologia Prewencyjna” (Kraków, 17-18 listopada).

Zaznaczyła, że aby dobrze zaplanować działania komunikacyjne, a następnie skutecznie przeprowadzić kampanię społeczną, trzeba uwzględnić to, że obraz wielu dziedzin jest dziś kształtowany przez media - od życia rodzinnego po politykę. Media, w tym portale społecznościowe, bardzo mocno wpływają nie tylko na opinie i postawy pojedynczych osób, ale także na strategie firm i innych podmiotów.

Ekspertka wskazuje, że media przekazują bardzo uproszczoną wiedzę, a zarazem tworzą swoistą hierarchię problemów zdrowotnych. - Niestety, ten przekaz bywa komercyjny lub dyktowany względami politycznymi. Z drugiej strony mamy do czynienia z tabloidyzacją, polegającą m.in. budowaniu aury paniki, ciągłego ostrzegania przed zagrożeniami - ocenia medioznawca.

Medialny ranking mniej i bardziej ważnych chorób
Zwraca uwagę, że definiowanie zdrowia w środkach przekazu często nie ma wiele wspólnego z medycyną, uwzględnia natomiast powierzchowność człowieka. Medialna definicja zdrowia obejmuje trzy główne sfery: sprawność fizyczną, estetykę i seksualność.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH