Czy farmaceuci będą pożądaną grupą docelową?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   06-07-2016, 08:02

Czy farmaceuci będą pożądaną grupą docelową? Ekspert o rynku leków i reklamie

W zależności od kategorii, są producenci, którzy polegają na lekarzach i są tacy, którzy bardziej inwestują w media i przekaz do konsumenta, a aptekarz jest punktem wspólnym dla obu z nich - ocenia ocenia Szymon Komorowski, menedżer w firmie analitycznej IMS Health.

Rynek Aptek: Czy zapowiedzi wprowadzenia ograniczeń w reklamie leków wpłyną istotnie na rynek? Nastąpią zmiany, jeśli chodzi o kanały komunikacji?

Szymon Komorowski: Nasze rozumienie tych ograniczeń w reklamie telewizyjnej jest takie, że nie będzie ograniczenia możliwości promocji, ale raczej będzie bardziej ścisła kontrola treści. Nie mamy poczucia, że liczba reklam w TV spadnie. W przypadku wprowadzenia i egzekwowania przepisów, producenci będą zwracać większą uwagę na to, jak formułują treści przekazu.

Uważam jednak, że reklama telewizyjna jest niezagrożona, z kilku względów. To co wyróżnia Polskę, to relatywnie tania reklama w TV w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Zatem koszt dotarcia do 1000 osób jest mniejszy niż w wielu innych krajach europejskich. Dodatkowo w naszym kraju jest duży wybór mediów, mamy sporą populację, oglądalność telewizji też jest jeszcze relatywnie wysoka. Przez to wszystko uzyskujemy obserwowany efekt.

Jeśli chodzi o inne kanały dotarcia z informacją, to w przypadku leków na receptę odbywa się to poprzez konsultantów, edukatorów czy przedstawicieli medycznych. Tu koszt dotarcia jest proporcjonalny do kosztu pracy. Nie ma już takiego poczucia, że jest tanio wprowadzić lek na rynek. Tym bardziej, że w tym przypadku bardziej chodzi o sam proces rejestracji i uzyskania refundacji, co czasami trwa długo. Ponieważ producentom zależy przede wszystkim na czasie, to właśnie czas jest tu głównym wyzwaniem. Sam koszt procedur nie jest duży, ale też nie odstaje od innych krajów.

RA: Skoro reklama TV ma się tak dobrze, to czy producenci nadal będą stawiać na inne kanały, np. relacje bezpośrednie?

SK: Oczywiście. Farmaceuta ma nadal duży wpływ na decyzje zakupowe pacjenta. Część pacjentów - w niektórych kategoriach nawet połowa – nie przychodzi do apteki z prośbą o konkretny produkt, ale po jakieś rozwiązanie. Wtedy reklama TV nie odgrywa dużej roli. Najczęściej pacjent akceptuje wybór i propozycję farmaceuty. Z tego punktu widzenia rola farmaceuty jest istotna i producenci – zwłaszcza jeśli mają ciekawy produkt - starają się dotrzeć do jak największej grupy farmaceutów z informacją o tym produkcie, jego działaniu, by aptekarz czuł się komfortowo doradzając pacjentom.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH