Degradacja języka czy dopuszczalna forma metafory?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: KER/ rynekaptek.pl   10-10-2016, 12:56

Degradacja języka czy dopuszczalna forma metafory? Reklama często zawiera środki wyrazu takie jak: przerysowania, zdrobnienia i metafory

Słuchaczce nie spodobała się radiowa reklama preparatu Lokomotiv, ze względu na użyte w niej wyrażenia typowe dla języka potocznego. "Powodują degradację języka polskiego, szczególnie, kiedy narratorem jest dziecko". Co na to Rada Etyki Reklamy?

Słuchaczka w skardze zawarła opis reklamy: "dziewczynka opowiada swoją historię dotyczącą jazdy samochodem i dolegliwości, jakie ją przy tym spotykały. W drugiej części reklamy dowiadujemy się, że na wszystkie dolegliwości pomógł jej Lokomotiv. W reklamie używane są wyrażenia typowe dla języka potocznego: "masakra", "przymulona".

- Wydaje mi się, że takie wyrażenia nie powinny pojawiać się na antenie radiowej, ponieważ powodują degradację języka polskiego, szczególnie że narratorem jest dziecko, przez co reklama wzbudza szczególne zainteresowanie wśród małych dzieci, które dopiero uczą się języka i przez kontakt z taką reklamą ich słownictwo ulega zubożeniu - zauważa słuchaczka.

Jak tłumaczył producent reklamy, firma Aflofarm, słuchaczka zakwestionowała używanie słów charakterystycznych dla języka potocznego takich jak „masakra" i „przymulona".

- Nie istnieją przepisy, które zakazywałyby zawierania w spotach reklamowych stów używanych potocznie, tym bardziej, że nie są to słowa wulgarne. Co więcej, należy wziąć pod uwagę charakter przekazu jakim jest reklama, która bardzo często zawiera środki wyrazu takie jak: przerysowania, zdrobnienia, metafory czy też właśnie wyrażenia zaczerpnięte z języka potocznego. Zwracamy uwagę, że nawet w serwisach informacyjnych stosowane jest słownictwo typowe dla języka potocznego - napisano w wyjaśnieniu.

Zespół orzekający KER uznał wyjaśnienia producenta za wystarczające i nie dopatrzył się w reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH