FIP: raport na temat ciągłego rozwoju zawodowego i szkolenia ustawicznego w farmacji

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: CIL/rynekaptek.pl   08-01-2016, 14:09

FIP: raport na temat ciągłego rozwoju zawodowego i szkolenia ustawicznego w farmacji

Raport Międzynarodowej Federacji Farmaceutycznej (FIP) jest bardzo ważnym dokumentem zawierającym podsumowanie oraz wytyczne dotyczące kształcenia i rozwoju zawodowego farmaceutów, zarówno w krajach UE jak i poza nią – podało Centrum Informacji o Leku.

Edukacja była, jest i zawsze będzie fundamentem postępu i rozwoju nauk farmaceutycznych, a wzmocnienie programów kształcenia farmaceutów jest integralną częścią długofalowej wizji FIP (strategia FIP 2020).

W zbieraniu danych do raportu uczestniczyło 66 krajów z całego świata. Niestety Polska nie figuruje w tym opracowaniu, mimo, że znalazła się w nim większość krajów UE.

Z zebranych informacji wynika, że połowa z ankietowanych krajów wprowadziła u siebie rekomendacje FIP z 2002 roku i zbudowała lokalny system ustawicznego rozwoju zawodowego dla farmaceutów.

Wyniki pokazują, że prowadzenie szkolenia ustawicznego (CE) i ciągłego rozwoju zawodowego (CPD) jest prowadzone przez różne organizacje: stowarzyszenia farmaceutyczne, uczelnie wyższe, firmy prywatne, korporacje zawodowe etc.

Jeżeli zaś chodzi o finansowanie szkoleń to 88% respondentów wskazało, że opłacają szkolenia w całości sami lub korzystają z częściowego dofinansowania. Dodatkowo z raportu wynika, że 77% szkoleń z zakresu rozwoju zawodowego jest wspieranych finansowo przez przemysł farmaceutyczny.

Opis przypadków zaprezentowany w raporcie przez dziewięć krajów (Australia, Chorwacja, Japonia, Kanada, Namibia, Nowa Zelandia, Oman, Północna Irlandia, Stany Zjednoczone) przedstawia przegląd różnego rodzaju aktywności w zakresie szkoleń, a także struktury oraz programy, które obecnie są realizowane.

Eksperci z ww. krajów wskazują na to, że ciągłe szkolenie zawodowe staje się obowiązkowe, i że bardzo ważnym aspektem wprowadzenia tego rodzaju kształcenia jest określenie potrzeb szkoleniowych farmaceutów pracujących w różnych sektorach.     

W oparciu o studium przypadku oraz przegląd literatury widać wyraźnie, że istnieje kilka definicji ciągłego szkolenia zawodowego i ustawicznego kształcenia w zależności od kraju. Jednakże z tej różnorodności można wyłonić elementy wspólne dotyczące kompetencji i rozwoju zawodowego farmaceutów. Przedstawiają się one następująco:

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH