Franczyza: moda wymuszona przez rynek

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   31-03-2011, 06:26

Franczyza: moda wymuszona przez rynek

Na rynku aptek w klasycznej formie współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi, prawnie i finansowo odrębnymi podmiotami gospodarczymi, gdzie franczyzodawca obdziela swoich franczyzobiorców prawem (a zarazem obowiązkiem) prowadzenia biznesu zgodnie z jego koncepcją, franczyza jest zjawiskiem stosunkowo nowym.

- Wraz z nadejściem trzeciego tysiąclecia na rynku aptek rozpoczęła się konsolidacja polegająca na tym, że zrzeszają się one w sieci – wyjaśnia Waldemar Ciunel, właściciel sieci aptek Arnika, który po raz pierwszy udostępnił franczyzę we wrześniu 2009 roku.

Obecnie, oprócz 15 własnych obiektów, sieć skupia także 11 aptek franczyzowych, a sześć kolejnych znajduje się w fazie podłączania pod ten model współpracy.

Jednak mimo tej dynamiki rozwoju, aptek Arnika nie sposób porównać do Polskiej Grupy Farmaceutycznej - lidera polskiego rynku aptecznej franczyzy. PGF buduje swoją sieć w oparciu o markę „Dbam o Zdrowie”, z której w formie franczyzy korzysta już 309 aptek.

Ułatwia życie
Dlaczego franczyza apteczna stała się tak modna? Ponieważ ułatwia życie właścicielom aptek. Tak przynajmniej twierdzą jej zwolennicy.

Franczyzodawcy powinni bowiem oferować swoim franczyzobiorcom wsparcie we wszystkich obszarach działalności apteki, rozpoczynając od podstaw, czyli jej wyglądu zewnętrznego, wewnętrznego i odpowiedniego zaplanowania przestrzeni, standardów i procedur efektywnej organizacji wewnętrznej, standardów obsługi klienta i utrzymywania z nimi długofalowych relacji, a kończąc na zasadach zarządzania asortymentem (sprzedażą, zaopatrzeniem, magazynem).


Zdaniem Adama Wroczyńskiego, dyrektora ds. projektów w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, w najbliższym czasie franczyzodawcy będą musieli zbliżyć się jeszcze bardziej do owego ideału:

- Zmiany w obszarze prawa farmaceutycznego, przede wszystkim eliminujące zbyt agresywne praktyki promocji cenowych poprzez wprowadzenie sztywnych cen, stanowią ważne wyzwanie dla systemów franczyzowych działających wśród aptek. Będą musiały udowodnić, że ich know-how jest bardziej kompletne i nie ogranicza się jedynie do sprzedaży franczyzobiorcom towaru po atrakcyjniejszych w danej chwili cenach – uważa dyrektor Wroczyński.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.